Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alltid samma storlek på importerade .cs2 filer i lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

qpw

Aktiv medlem
hej, vad gör jag för fel här?

jag har fotat i ras med min canon 5d mark II.

i kameran står det att bilden är i storlek 5.44 MB.

När jag sedan importerar filen till Lightroom 5 så blir den i format 2784x1836.

Kan någon förklara varför?

När jag importerar bilden till CS6 så är den i samma storlek som i kameran...

tacksam för svar.

//peter

hej, vad gör jag för fel här?

jag har fotat i ras med min canon 5d mark II.
i kameran står det att bilden är i storlek 5.44 MB.
När jag sedan importerar filen till Lightroom 5 så blir den i format 2784x1836.
Kan någon förklara varför?
När jag importerar bilden till CS6 så är den i samma storlek som i kameran...
tacksam för svar.
//peter

Du har alltså fotat i RAW, närmare bestämt den minsta storleken som Canon kallar sRAW2 (5,2megapixels) och får ut filer i filformatet CR2. Filerna är 5,44MB stora och har dimensionen (bildstorleken) 2784 × 1856 pixlar. Du kan välja en två andra storlekar om du så önskar i kameran, sRAW1 som ger bilder på 10 megapixels (3861 × 2574) eller RAW som ger 21.,1 megapixels (5616 × 3744).

Vad menar du med importera till CS6? Att du redigerar bilden från Lightroom i Photoshop?
Så länge du inte ändrar på bilden så är den samma storlek som den var i kameran. Eller har du ändrat storleken i LR, och så ser du inte den ändringen i Photoshop?

Vad vill du uppnå?

hej tack för ditt svar. det förklarar bra hur det kom sig att jag fick det resultat som jag fått.

Mvh

Peter

Du har alltså fotat i RAW, närmare bestämt den minsta storleken som Canon kallar sRAW2 (5,2megapixels) och får ut filer i filformatet CR2. Filerna är 5,44MB stora och har dimensionen (bildstorleken) 2784 × 1856 pixlar. Du kan välja en två andra storlekar om du så önskar i kameran, sRAW1 som ger bilder på 10 megapixels (3861 × 2574) eller RAW som ger 21.,1 megapixels (5616 × 3744).

Vad menar du med importera till CS6? Att du redigerar bilden från Lightroom i Photoshop?
Så länge du inte ändrar på bilden så är den samma storlek som den var i kameran. Eller har du ändrat storleken i LR, och så ser du inte den ändringen i Photoshop?

Vad vill du uppnå?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto