Annons

Alltid manual mode?

Produkter
(logga in för att koppla)

HappyEmil

Aktiv medlem
Fick min allra första systemkamera (500D) igår och har tagit mig en bit genom manualen. Har en nybörjarfråga.
Ni som är erfarna fotografer, kör ni någonsin automatiskt eller halvautomatiskt läge? Eller är det alltid manuellt som gäller oavsett situation? Jag förstår att man såklart kan uppnå alla fördefinierade modes med manuellt mode, men är det inte väldigt omständigt för sporadiska semesterbilder eller dylikt? Finns det verkligen en riktig förtjänst i att köra manuellt i de situationer då du faktiskt bara vill ha en bild på en person, en konsert, en fest, osv? Tar det inte bara tid och gör att du kanske till och med missar det du ville fota?

I övrigt så skulle jag såklart vara jättetacksam om nån hade några tips på vad man kunde börja fotografera för att få lite utmaning och träning. Nåt som bara sätter igång fantasin lite.

Fick min allra första systemkamera (500D) igår och har tagit mig en bit genom manualen. Har en nybörjarfråga.
Ni som är erfarna fotografer, kör ni någonsin automatiskt eller halvautomatiskt läge? Eller är det alltid manuellt som gäller oavsett situation? Jag förstår att man såklart kan uppnå alla fördefinierade modes med manuellt mode, men är det inte väldigt omständigt för sporadiska semesterbilder eller dylikt? Finns det verkligen en riktig förtjänst i att köra manuellt i de situationer då du faktiskt bara vill ha en bild på en person, en konsert, en fest, osv? Tar det inte bara tid och gör att du kanske till och med missar det du ville fota?

I övrigt så skulle jag såklart vara jättetacksam om nån hade några tips på vad man kunde börja fotografera för att få lite utmaning och träning. Nåt som bara sätter igång fantasin lite.

Allmänt använder jag för min del A (Av på Canon) läget, till åtminstone 95% av alla bilder.

Varför?

Ja, genom att justera bländaren kontrollerar jag både skärpedjupet och kan styra mot att använda den bländare där optiken är som skarpast (det första ser jag som viktigast för det mesta)
När jag i A-läget styr bländaren har jag ju samtidigt en enkel och snabb "realtidskoll" på vilken tid kameran väljer.

Därmed håller jag koll på att tiden inte kommer bli för lång eller kort beroende på motiv, min stadighet mm. utan att själv behöva slösa tid på att vrida just tidsratten, det gör ju kameran, och jag ser direkt om det "ballar ur" (om det blir "fel" tid för min situation)
Om jag vill justera ljuset vs kamerans mätning och val, ja då är det ju både snabbt och enkelt att ställa in lämplig mängd exponeringskompensation (+/- knappen) tills jag är nöjd.

Detta är mitt sätt, viktigt är för mej att det är både väldigt bekvämt och ger koll på "alla" intressanta parametrar.

Man kan säga att "Tv" läget går att använda på motsvarande vis, men jag har funnit det enklare att själv styra den parameter (bländaren) som har kortast "skala".

Fotar man stillastående motiv (som jag mest gör) blir A (Av) enklast, men jag skulle tycka att vid actionfoto "Tv" är bättre.

Summerat blir nåt sånt här:
Har man koll på vad som händer är Av & Tv likvärdigt, bara fråga om hur man själv finner det passar ens egen fotostil så att säga.

Är du helt "system"-rookie?
Då bör du sätta igång med att lära dej hur tid/bländare/ISO påverkar, sen är det mkt enklare att avgöra vilket "mode" du lämpligast använder i diverse olika situationer.

Det kan ju tex vara både bekvämt/snabbt etc att köra "P" även som "kunnig fotograf" eftersom det som regel går mkt enkelt att "hoppa in" och själv dra inställningen åt önskat håll avseende bländare/tid, även i P-läget.
Jag har dock aldrig kommit att göra så, började köra A (Av) i historiens gryning, och har så vant mej vid det ;-)

Fotnot:
På Nikon & Olympus är "S" motsvarande "Tv" på Canon, för den skull nån icke-Canonist skulle läsa detta.
(Ja, Pentax har också Tv, och ännu fler mode-lägen, låter bli trassla mej in i hur de fungerar)

Senast ändrad:
Kör också i A/Av-läget...

Man ställer bara lämplig bländare och kameran fixar resten. Känner man att ljusförhållandena är av ett visst slag eller man vill ha en viss effekt kan man justera +/- något exponeringsteg. Kör även ibland med "bracketing" 3 bilder om situationer är lite klurig.

Körde en hel del manuellt förut, men nu använder jag det främst om jag har kör med blixtar eller är hemma i mer "studiomiljö"... Så kika på A/Av-läget och lär dig justera... tappade bort ordet - men ljusmätningen så du kan korrigera den +/- ½-1 slutasteg.. räcker ofta till de flesta bilder.

Själv fotograferar jag mest landskap och natur (ej djur) och då har jag oftast tid att ta mina bilder. Tycker därför om att köra i manuell mode. Då jag har en kamera med två rattar så går det smidigt att sköta bländare och slutartid med en hand. Först bestämmer jag vilket skärpedjup jag vill ha i bilden och ställer bländare efter det. Sedan mäter jag ljuset på några ställen av mitt motiv och ställer sedan in tiden. Efter bilden är tagen, så tar jag en snabb titt på displayen för att se att bilden blev bra exponerad. Då ser jag att inget blev överexponerat (inget som blinkar i displayen) och en titt på histogrammet då det kan vara svårt att se på bilden om det blev för mörkt.

Du får testa några av lägena och se vilket som passar dig bäst i olika situationer.

/Gunnar

Även jag kör nästan alltid i Av-läget. I de fall det blir annat så är det antingen M för att exponeringskompensationens 2 steg inte räcker till (på min 20D) eller Tv i de få fall slutartiden är det absolut viktigaste.

Som finnen sade: sammalainen!

Av och bl 5,6 är inställt i utgångsläget - alltid. Sedan är det bara att om tiden är ok eller fundera över vilket skärpedjup jag vill ha och öka eller minska bländaren.

Ni som är erfarna fotografer, kör ni någonsin automatiskt eller halvautomatiskt läge?
Ja, men jag trodde inte jag skulle. Har mest haft manuella kameror och så en Nikon F3. Den använde jag manuellt hela tiden -- utom vid hastiga situationer typ jag väntar på ett tåg från höger och så kommer det ett från vänster.

Men nu, när jag har programautomatik där jag själv kan välja längsta tid, auto-ISO, en kamera som vet om jag tillfälligt stänger av blixten osv dvs automatik som gör som jag vill, ja då handlar det om att använda erfarenheten till att veta när automatiken kommer att göra fel.
Fast om det hade varit lättare att växla mellan moder på känsel och lättare att se exponeringsmätaren i sökaren(*), då kanske det hade varit annorlunda.

(*)
Tänk om man kunde ha ett drygt halvdussin olika mätarnålar på olika platser i sökaren som visar exponeringen i just den zonen.

... eller Tv i de få fall slutartiden är det absolut viktigaste.
I sådana motiv som jag ofta fotograferar är det mycket vanligare att slutartiden påverkar hur bilden blir, än att bländaren spelar någon större roll.

Så hur man ska ställa in beror helt på vad man vill ta bilder på. P-läget ger förvånansvärt ofta en rimlig kombination av slutartid och bländare.

Gröna läget är standardvalet eller P. Då kan jag blixtsnabbt ta en bild när andan faller på och det blir rätt nästan alla gånger. När jag har lite mer tid på mig byter jag till A och när jag kan planera fotograferandet väljder jag det som passar mina byxor bäst, allt från nån profil till manuellt). Jag har också med tiden memomerat intuitivt vilka inställningar och kompesationer som passar till vilket objektiv och motivval. (Mitt 400 mm fasta tele från förra århundradet gör att min kamera konsekvent mäter ungefär ett bländarsteg fel, eller hur jag nu skall uttrycka det, jag måste ändra bländaren ett snäpp så blir det bra).

Har jag kameran ständigt i A eller i manuellt läge har jag oftast glömt kameran i nån inställning (som jag lade ner massa jobb på att få perfekt då jag gjorde det) och 90% av ögonblickbilderna blir misslyckade.

Fast, jag tycker inte man skall snöa in på vilket läge som är bäst, utan man håller sig till det som man känner sig trygg med och känner att kameran gör som man vill. Att man skaffar fingertoppskänsla. A-läget är inte så dumt faktist om tycker om det.

Följdfråga till er som redan svarat i tråden: Om man kör i A-läge och har en föredragen öppning, hur ofta byter ni objektiv? Jag tycker alla mina objektiv har lite olika personliga egenheter och det tar en liten stund innan man lär sig dem så man inte blandar ihop dem.

Tex: En del av mina objektiv tar tex skarpare bilder vid vissa inställningar medan andra tar utmärkta bilder med liknande parametrar. Eller de längsta brännvidderna är det ingen ide att ens försöka ta bra bilder på lägsta bländartalet, medan andra är tvärtom.

Automatik eller inte?

Hej,

sedan jag köpte min första systemkamera med automatik 1985 så har jag kört många,många bilder i P-läge. Dvs programautomatik, Kameran väljer både bländare och tid. Jag körde mycket dia och mycket "snabba" bilder på människor, sammanhang etc och var/är väldigt nöjd med resultatet. Mitt huvudfokus låg på komposition och att fånga ögonblicket snarare än skärpedjup etc.

Jag gör så här fortfarande och byter till manuellt eller tid/bländarförval när jag absolut vill styra t ex skärpedjup (typ blommor, kanske porträtt) och tiden (rinnande vatten som skall bli "mjukt" etc).

En bakgrund är givetvis att jag började med helt manuella systemkameror (med inbyggd ljusmätare) och därmed fick en känsla för bländare/tid och vilka effekter de olika valen ger.

Som någon tidigare i tråden skrev så bör du fördjupa dig i hur olika kombinationer av bländare/tid påverkar din bild och lära dig hur du använder det kreativt. Titta också på hur du vill ha bilder i t ex motljus eller med stora kontraster, sammanhnag där automatiken ofta leder fel och lär dig korrigera för det..

Men det finns inget självändamål med manuellt när du väl behärskar bländare/tid mm. Välj den form av automatik alt manuellt som passar ditt fotograferande och det aktuella motivet/sammanhanget bäst.

Vitsen med automatiken är att du för det mesta får med dig en korrekt exponerad bild hem och det är i många sammanhang det viktigaste.

När jag skaffade mig min första systemare för 4 år sedan så läste jag på nätet- precis som du gör nu- om att man ska lära sig hantera kameran/funktionerna och därför ska man helst använda M läget eftersom man då har "kontroll" över samtliga inställningar osv.

Reslutatet för mig blev ganska extremt ..hehe!! Jag kör enbart med M. kan inte komma ihåg när det var annat än M under senaste året. Oavsett location så väljer jag samtliga inställningar. och ibland behöver jag exprimentera mig fram vilket kan ta tid.

Jag skulle vilja ändra på mina vanor och använda Av läget mer. Då det funkar prima till många situationer.

Enda tipset jag kan ge är att du försöker att fotografera med olika lägen och hitta de som passar dig bäst. Det beror också på vilka motiv du generellt fotograferar. OCH att du raderar hel-automatiken från minnet ;)

Ännu ett förslag..

Med P-läget inställt kan man förbestämma bl.a. fokuseringspunkt/er dessutom snabbt med fingret på ratten dra tid/bländare upp eller ner.
Med "snöflingan" intryckt kan man låsa exp. på den punkt man vill.

Om man kör i M-läge, så vill man alltså avvika från det som kameran kallar korrekt exponering. Berätta om några sådan fall!

Per.

Skärpedjupet....

Du menar alltså att kameran exponerar fel för det mesta. Jag har inte uppfattat det så.

Per.

Det man vill kunna påverka är för det mesta skärpedjupet.
Det skiljer för det mesta rejält mellan standardinställningarna på läge AUT (grön #) och det Du själv kanske vill ha.
Vad som är rätt eller fel exponering är en annan sak, men om Du själv vill bestämma Dej för ett långt skärpedjup t.ex, så väljer Du så lång tid som möjligt, detta i sin tur beror på vilken brännvidd Du har.....
Som i sin tur beror på vilken bild Du vill ha, som i sin tur....

Senast ändrad:
Moderna kameror exponerar vanligen rätt men klarar inte alla situationer. Ex vis sådan som avviker från cirka 18%-modellen:

http://www.fotosidan.se/pools/view/7374/1792005.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/7374/1798301.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5856/1690335.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1797415.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5216/1636524.htm

Därmed inte sagt att man kan fixa detta på andra sätt, men autoexponering har nog vissa problem.

Du menar alltså att kameran exponerar fel för det mesta. Jag har inte uppfattat det så.

Per.

Jag började fotografera 1961 med en Ziess Ikoflex, dvs en tvåögd spegelreflexkamera utan någon automatik eller ens inbyggd mätare. Det blev många dassiga bilder i början, men vad det led så blev det nästan alla rätt exponerade på en 12 bilders rulle. Efter några år kompletterade jag med en Zenith 3 och började med dia. Men då blev behovet av exponeringsmätning påtagligt och en Zeiss Ikophot inhandlades för (på den tiden) dyra pengar. 1967 köpte jag en Pentax Spotmatic som erbjöd en integrerad mätning namnet till trots, men det var fortfarande frågan om att välja tid och bländare manuellt.

Så 1991 övertog jag min svärfars Canon A1 som då var ca 10 år gammal. Den hade både programautomatik P samt Av och Tv och manuellt läge samt kan dessutom mäta nedbländat. Sedan dess kör jag i P för det mesta. Jag tror ingen tvivlar på att jag vet hur man bär sej åt i manuellt läge.

Men P-läget ger helt enkelt den bästa beredskapen för snabba bilder och resultatet för min del (jag använder exponeringskompensationen flitigt) blir vanligen det önskade. Men i går blev det mycket landskap och arkitektur och följaktligen mest A-läge. M använder jag vanligen i lite knepigare situationer när exponeringskompensationen inte räcker till eller ger olämpliga kombinationer av tid och bländare. M är det som gäller i studio och när jag använder mina gamla Nissin- och Sunpak-blixtar från förr tillsammans med digitalkamerorna. Vad jag vanligen har låst manuellt är ISO (vanligen lägsta) och vitbalansen (vanligen dagsljus), men det beror naturligtvis på vad som är framför kameran. Men auto-ISO och auto-vitbalans ger oberäkneliga resultat tycker jag. Vitbalansen spelar f.ö. ingen roll när jag använder raw.

Vad kom ut av detta? Jo, att det handlar väldigt mycket om att veta vilket läge som bäst motsvarar den aktuella fotosituationen och ger der resultat jag önskar. Och det kräver en del kunskap, träning och funderande som slutligen ger erfarenhet. När man har erfarenhet blir man vanligen mindre dogmatisk, eller hur?

Använd det läge som ger det resultat du önskar, men prova gärna olika lägen, inklusive M och P, det är utvecklande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar