Annons

alltid gryniga / oskarpa bilder :/

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänker lägga upp en exempelbild...vet iof inte hur stort ni kan se den...
Men den är fotad 1/25 sek..bländare 10 och förmodligen iso 1600....
(bilder är konstigt beskuren pga att jag inte kan visa hela)

tack för all hjälp!!

Du har fått många råd. Att det höga ISO-talet ger dig onödigt brus är avhandlat, och väsentligt.

Det jag inte sett (men kan ha missat) är hur du fokuserar. Om du använder autofokus är det viktigt att den punkt du fokuserar på är 1) bra belyst och 2) kontrastrik. Att fokusera på en dunkel heltäckningsmatta är exempelvis inte rätt. Hitta belysta och kontrastrika delar att fokusera på.

oj ja nu ser jag skillnaden...tror att det är jag som har hakat upp mig på just det här med att jag måste ha ett högt bländartal.

haka upp sig på inställningar gör ingen fotograf.
du måste kunna testa dig fram och se själv när bilden blir bra.

men nu vet du att du inte ska använda en liten bländare ihopp med ett högt ISO tal.
bilderna ser ut som tagna med nån gammal mobilkamera från början av 2000 talet.

ta gärna nya bilder och lägg upp när du har ändrat inställningarna.

color space/färgrymd till sRGB ändrar du i kameran.
det låter som det är nån som redan har varit och pillat på kameran :)?
sRGB är alltid standard så har inte du ändrat det så har nån annan gjort det.

jag föreslår att du återställer alla inställningar till fabriksinställningarna och börjar därifrån.

TS skrev bland annat: " Varför blir alltid mina bilder gryniga och oskarpa...?? "

Vilket naivt surr till svar, du ger, imponerar på ingen:
" Eller ta smetiga oskarpa bilder med för lång slutartid, om man tycker rörelseoskärpa är snyggare än brusiga bilder. "

? Det är definitiv ett alternativ.

Speciellt på mindre och äldre sensorer i kompaktkameror kunde låg-ISO med långa slutartider ge en skönare bild än alternativen. Det blir oskarpa men väldigt mjuka bilder utan fult brus.

Inlägget var ju i en tråd för en nybörjare med problem med en instegs-kamera. Är inte inlägget på en nivå som imponerar på dig är det väl knappast ett problem.

Trådens syfte var väl inte att vi skulle imponera utan vara hjälpsamma (och ha trevligt...)

Här skulle det kunna vara på plats att även berätta varför man ska ha sRGB istället. Jag skulle iaf vilja veta då jag ofta hört att det ska vara tvärtom.

/Niklas

Om du fotar i RAW - vilket TS tydligen gör - så påverkar inte inställningen bilden.

Min gissning är att rådet om Adobe RGB egentligen härör sig från "förr" när de flesta fotade i JPG.

det går aningen bättre- men jag känner aldrig att jag får till de där skarpa bilderna som jag vill ha :/
förstår inte vad jag gör för fel..att det ska vara så himla svårt att fota bra bilder....

är det bara jag som tycker att det är svårt att få "upp" ljuset i bilderna...tycker nästan alltid att det är för "mörkt" även om man är inomhus i dagsljus...
känns som att jag alltid måste ligga på bländare 4-5,6 nånstans...och att jag aldrig kan ha snabbare slutartid än 1/25 del om jag inte vill höja isot till 1600...jag blir så less...

men tack för all hjälp...!!

det går aningen bättre- men jag känner aldrig att jag får till de där skarpa bilderna som jag vill ha :/
förstår inte vad jag gör för fel..att det ska vara så himla svårt att fota bra bilder....

är det bara jag som tycker att det är svårt att få "upp" ljuset i bilderna...tycker nästan alltid att det är för "mörkt" även om man är inomhus i dagsljus...
känns som att jag alltid måste ligga på bländare 4-5,6 nånstans...och att jag aldrig kan ha snabbare slutartid än 1/25 del om jag inte vill höja isot till 1600...jag blir så less...

Vet inte var du bor, men kan du inte gå med i någon lokal fotoförening? De kan säkert hjälpa dig åt rätt riktning.

/Stefan

Men Meja, är du inte lite väl kritisk mot dina bilder.

Du har ju fått tips om fokusering, så det fixar du. Sedan bruset, så blir det ju vid höga ISO och i skuggområdena; gäller alla kameror utom kanske de senaste teknomonstren. Testa en brusreducerings-plugin; jag har Imagenomic Noiseware. Finns säkert bättre program också; men detta är basics, inget konstigt alls, tämligen billigt också. Enkla att använda och ganska svåra att klara sig utan. Testa det vettja, man laddar hem ett prov lätt på nätet.

Möjligt att du har brusreducering i ACR i en senare Photoshop, men jag har CS3 och där har jag aldrig fått till det med bruset.

Hmm, diskuterade vi inte stativfoton där du kan köra typ ISO-100 och jättelång slutartid? Varför vill du ha korta slutartider? Testa lång slutartid t.ex. 3 sekunder och se hur lågt du kan komma i ISO utan att bilden blir mörk. Ställ kameran på fördröjd utlösning så försvinner kameraskak.

Samyang MF 14/2.8 är ett vidvinkelobjektiv som är ljusare än de flesta andra. Kan du låna det av någon och testa manuellt läge, 1/25 slutartid, auto-iso?

Vill du ta riktigt snabba foton brusfritt inomhus så är nog rådet att köpa t.ex Canon 50/1.8 eller 50/1.4. Men dom är ju inte vidvinkel.

Tipset om att stämma träff med någon annan fotointresserad är nog inte helt fel. Det är lättare att förstå varandra ute i verkligheten än i text :)

Här skulle det kunna vara på plats att även berätta varför man ska ha sRGB istället. Jag skulle iaf vilja veta då jag ofta hört att det ska vara tvärtom.

/Niklas

Personligen håller jag inte med om att använda sRGB.
sRGB har ett mindre färgrymd än AdobeRGB

sRGB fungerar utmärkt om du enbart tänker visa bilderna på din datorskärm eftersom default på "konsumentskärmar" kör med sRGB profil (det går givetvis att ladda ner AdobeRGBs färgprofil).

Vill du ha ut det mesta av dina bilder bör du köra med AdobeRGB samt profiler för detta på skärm och skrivare.

ANNONS