Jag tror att man gör sig själv en otjänst om man lägger tid och fokus på att försöka hindra "bildstöld".
Till skillnad från riktig stöld blir man inte av med någonting.
Jag kan förstå att många tycker att det är tråkigt när något man jobbat hårt med helt respektlöst används gratis av andra, men man får knappast varken högre intäkter eller lägre kostnader genom att försöka hindra bildstöld.
Det finns rättsliga åtgärder att ta till om någon använt ens bilder utan lov, och i de fall där det görs kommersiellt finns det pengar att tjäna på att ta till dem, och då kan det vara värt att driva frågan.
Internet är ett tveeggat svärd; ju mer man syns, desto större chanser finns det att sälja - men också att bilder hamnar på avvägar, men rent krasst är det ju bättre att få 100 bilder "stulna" och sälja 10 än att bara sälja en.
Man får ju välja själv om man hellre lägger energi på principer (det är fel att använda mina bilder utan mitt tillstånd) eller på sitt bildsakapnde och försäljningsarbete Det känslomässiga spelar naturligtvis in, men krasst ekonomiskt så är det nog svårt att få någon vidare timpeng för arbete med att förhindra bildstöld.
Skulle jag skapa en portfolio för att sälja mina bilder så skulle jag fokusera 100% på att maximera min försäljning och 0% på att förhindra bildstöld. Inte för att jag tycker är bildstöld är rätt, utan för att den tiden och energin som jag skulle lägga på det aldrig skuille betala sig.