Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt ifrån analogt till digitalt, gott och blandat med andra ord.

Produkter
(logga in för att koppla)

Casowa

Ny medlem
Halloj på er!

Känner mig kort och gott väldigt mycket som en nybörjare på allt vad gäller att köpa nya saker (även fast jag har gjort det själv under snart två års tid)... Så det är därför jag har pallrat mig hit igen för att söka efter råd.... So here we go.

Först och främst kör vi lite analogt. Vad för analog kamera rekommenderas att köpa för framför allt dubbelexponering? Jag har en Canon EOS 700 och jag har redan förstått att min lilla ponke inte är gjord för att dubbelexponera (om jag har fel, rätta mig gärna och berätta hur man ska göra i så fall, hehe). Är kort och gott inte ute efter någon värsting dyr sak (jag är trots allt bara en fattig student som måste ha råd med julklappar till släkt och så utöver "julklappar till mig själv"), en begangnad skulle duga till mig gott och väl, är väl egentligen inte ute efter en systemkamera då jag redan har två, allt jag i stort sätt kräver är någon form av kompakt/mellanting mellan kompakt och system som man kan ställa in manuella inställningar på istället för att köra på auto. Men jag är lite mer ute efter vad folk rekommenderar för kameror att använda för dubbelexpoinering? (Ja, jag vet att man kan sätta ihop två bilder istället i Photoshop, men jag hatar att redigera bilder och vill därav testa "the real deal")

Och nu byter vi till lite digitalt. Funderar på att skaffa en extern blixt till min Nikon D60... Men ja... Jag har aldrig använt extern blixt förr (bara den lilla inbyggda på kameran som jag inte gillar ett skit rent ut sagt)... Har varit inne på SB-600 under en längre tid nu... Men tror ni den är ett bra val för mig som nybörjare på externa blixtar? Är den lätt att förstå sig på och så (jag är lite trögfattad ibland, hah)?
Vi fortsätter digitalt, med D60 i centrum fortfarande. Denna gång gäller det batterigrepp. Finns det något batterigrepp som passar på D60 (har letat men inte hittat någon själv)? Om det finns det, är det värt att lägga ut pengar på att skaffa det?
D60 i centrum fortfarande, denna gång gäller det macro objektiv. Har funderat i nog närmare ett år snart på vad för macro objektiv jag ska köpa till honom, och jag har sparat som få för att kunna ha råd med ett då jag väl har valt ett som jag ska köpa. Har varit inne på denna väldigt mycket, men har även haft funderingar på denna... Vilken av dem rekommenderar ni?

Nu går vi bort ifrån kamerorna i sig och kör med tillbehör istället. Jag är i ett väldigt stort behov av ett nytt stativ. Men det är ett minst lika stort hav av olika stativ där ute som det är med objektiv. Jag gillar velbon, för det är ett av deras stativ jag har nu (som är typ 20+ i åldern), men det enda problemet med den är att den väger bly och är bara ett stativ som man verkligen inte tar med sig försäkerhetens skull, man tar bara med det då man har bestämt sig för att det bara är stativ man ska fotografera med. Har utifrån min förkärlek till mitt nuvarande stativ framför allt tittat mest på velbon's stativ. Speciellt denna har jag tittat mycket på... Men är den något att rekommendera? Och jag har en dum fråga angående det stativet, går det att byta ut huvudet på den eftersom informationen om huvudet och stativet i sig står för sig?

Sedan har jag även funderat på att skaffa en studio, hade planer först på att bara köpa en liten mini studio (eller vad alla kallar det), men många av de sakerna jag vill fotografera är för stora för att få plats i den lilla boxen som ska föreställa ens mini studio, så där av har jag funderat mer och mer på att köpa saker så jag kan fixa min egen riktiga studio här hemma. Det enda problemet är att jag egentligen vet noll om exakt vad man behöver till en studio, vad för utrustning och liknande. Softbox har jag väl förstått är ett plus att ha och bakgrund. Jag har även förstått då jag har suttit och kollat på scandinavian photo och cyberphoto's respektive hemsidor att det är rejält dyrt att köpa en studio. Så det är därför jag undrar vad man specifikt behöver exakt för att ha en fungerande studio?

Ursäkta för ett långt inlägg, men det är mig i ett nötskal att skriva långa inlägg, nu ska jag inte plåga er mer. :)
 
Det var ju en hel del frågor du har & jag ser att du ännu inte fått några svar så jag tänkte bara ge dig ett par råd som jag tror hjälper dig att få fler svar på dina frågor...

Dela upp frågorna i flera trådar, det blir enklare att ge dig råd ang en viss produkt eller fråga.

Skriv vilka produkter det är du funderar på att välja mellan tex Canon 50D eller 7D, så slipper man klicka vidare på produktlänkar.

Det finns ju en massa trådar med frågor om tex stativ, det går ju att slänga in en fråga i en bef tråd också, det är väl ganska vanligt att folk som läser en tråd om tex en viss modell av Velbonstativ undrar om inte ett Manfrotto skulle kunna funka lika bra, det brukar ge snabba svar...

Som sagt så var ju inte det här direkt några svar på dina frågor men jag hoppas att det kanske hjälper dig att få fler svar i framtiden...

Mvh / Sladdfantomen
 
Jo, jag vet, det blev väldigt långt med allt i samma inlägg, det blev bara att jag skrev allt jag kom på i ett enda hux-flux efter att ha skrivit biten med att jag ville ha råd om vad för analog kamera man kan tänkas köpa för att kunna dubbelexponera...Blev nog mest att jag gjorde så då jag inte ville glömma bort något...

Ska väl ta en liten titt till här på forumet och se efter i andra trådar också.
 
Många äldre systemkameror med manuell frammatning kan dubbelexponera. Det kan t.ex min gamla Pentax Spotmatik och en som är ännu bättre på det och som har en speciell knapp för det är min gamla Canon A1. Men den senare använder Fd-optik som inte passar din Canon.
Troligen finns det flera Nikonmodeller som kan dubbelexponera och eftersom du redan har en Nikon digitalkamera så kan det vara ide att du håller dej till Nikon. Jag är tveksam till om någon av de enklare Canonmodeller som använder EF-optik kan dubbelexponera. Proffsmodellerna kan det säkert.

Och då är vi inne på makroobjektiv. Själv har jag ett Tamron 90 mm av de äldre modellen (som jag använder till min Pentax K100D) och det är bra. Nikons 60 mm är minst lika bra. Det blir då kanske slutligen en fråga om vilket arbetsavstånd du vill ha.
Någon nikonist kan säker svara på hur moderna gluggar passar ihop med äldre kameror. Det finns vid rätt val möjligheter att samutnyttja objektiven om du får tag i en Nikon som kan dubbelexponera.

Och som sagt ovan så dela upp frågorna på respektive forum, det finns väldigt mycket kunskap om specifika modeller bland medlemmarna.
 
Nu har det säkert med äkta konst att göra på något sätt som jag inte förstår, men varför gå omvägen via analogt och slösa en massa pengar på det när allt du behöver kan göra billigare och enklare med din D60 i datorn?

Nu menar jag om du har en låg budget och så, så känns det vettigare att ha en bra grej som funkar än flera halvbra av olika sorter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.