Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt blev rött?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kings

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att fotografera kläder (på dockan) i en studio (mörkrum). Varför nästan alla kläder som jag hade tagit får mycket röd färg?

Utrustning: Softbox (fyrkantig), paraply står varsin sida.

/Joe

Ställ in vitbalansen på blixt istället och fota i RAW-format. Då kan du rätta till färgtemperaturen efteråt med ett enkelt handhavande.

-Catherine- skrev:
Ställ in vitbalansen på blixt istället och fota i RAW-format. Då kan du rätta till färgtemperaturen efteråt med ett enkelt handhavande.
Eller dagsljus då blixtarna förmodligen vill simulera dagsljus. Att fota i raw och justera vitbalansen i framkallaren är ju det enklaste.

// Maxe

Håller med - råformatet är alltid det enklaste. Vitbalanspipetten är suverän med råformatsbilder. Tycker inte att det funkar klockrent med andra bilder.

De flesta kameror sparar 12 bit färgar i RAW filen, medan jpeg bara har 8 bit per kanal. Alltså har den som fotar RAW 16 gångar fler färgar att tillgå när balansen skall justeras. Det kan vara så att din kamera av nogån anledning valt att värma bilden och därmed slängt nästan allt blått. Jag har sett tendenser att Canons kameror rödtonar ganska mycket med autowhite i svagt ljus. Jag användar bara RAW av denna och många fler anledningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar