Annons

Allroundobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Avsl100202

Avslutat medlemskap
Hej jag heter Hagalaz och jag är en n00b. Så jag tänkte be er om råd. Jag har en Canon 450, och velar nu angående något sorts allroundobjektiv.
Jag planerar att mest fotografera natur (jag promenerar väldigt mycket och kameran åker oftast med) och byggnader, men även porträtt där jag iofs redan har ett Canon EF 50mm f/1,8 II. Jag är ofta i skogen där ljusförhållandena inte är de bästa, jag fotograferar också en del vid skymning.
Kameran får följa med på alla bilturer så det blir många spontana bilder, och även om jag kommer ha två objektiv så vill jag ändå att det här allroundobjektivet ska kunna hoppa in som nödersättare för Canonobjektivet.
Zoom eller fast, det vet jag ärligt talat inte. Det mesta jag läst och hört talat för att ett fast i slutändan är bättre, men jag är "uppvuxen" med zoom så jag vill nog helst ha det. Det finns ställen i skogen jag helst inte traskar in i hur som helst och då kan zoomen komma bra till hands.
Jag är också en sucker för närbilder.

Så, jag behöver ett objektiv som klarar dåliga ljusförhållanden, bra autofokus (spelar ingen roll om den låter högt eller om den klassas som lite långsam, bara den är stabil och det inte blir framfokus eller liknande) och jag är rätt kräsen när det gäller skärpa också. Eftersom kameran får hänga med på promenader så är det ofta jag inte har ett stativ till hands, så något som är handhållarvänligt är ju ett plus.
Budgeten ligger runt 4-5000, allra helst vill jag att det ligger närmare 4000 än 5000 om man säger så...

Jag har klurat lite på ett Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF), men det verkar vara många delade meningar om fokuset, så jag blir osäker.

Jag uppskattar alla råd jag kan få, ber även om ursäkt för min oförmåga att skriva korta inlägg men tänkte att jag skulle försöka förklara så mycket som möjligt så att ni får lite mer att gå på :)
 
Ett billigt, ljusstarkt normalzoom är nog precis det du nämner. Har dock ingen egen erfarenhet, så jag har ett annat tips istället.

Ett lättburet alternativ inom din budget är Sigma 30/1.4, jag märker att jag använt mitt mer och mer allt eftersom. Det är ju en traditionellt "lagom" brännvidd på en 450, jämfört med ditt 50/1.8 (mitt tänker jag sälja snarast nu när jag har ett 30mm eftersom 50mm endera känns för kort eller för långt).

Såvitt jag kan se har jag ett exemplar som fokuserar korrekt, men jag har inte provat så värst vetenskapligt. Tydligen är det lite sisådär med Sigma och korrekt fokus, det kan ju vara värt att tänka på att man kanske ofta får vad man betalar för med dyrare optik.

(Ett annat roligt alternativ är Canons 85/1.8. En riktigt prisvärd höjdare, men kanske inte så värst allround eftersom den kräver lite mer avstånd till det mesta. :) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.