Annons

Allroundobejktiv till EOS 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagalin

Avslutat medlemskap
Helt ny är på sidan.

Jag vill köpa en allround glugg till min Canon 500D.
Jag är ganska ny med att fota och insåg att det 18-55mm som följde med kameran var utan IS, inte alls kul.
Köpte förra sommaren 55-250 f4-5.6 IS och har varit nöjd med det min saknar verkligen bildstabilisering på närbilder.
Ska sälja mitt 55-250 objektiv och skaffa en glugg som kan sitta på i de flesta lägen, insåg att det är jobbigt att släpa med sig flera objektiv och man vill helst slippa att byta om man ska fota närbilder.

Har ni några bra erfarenheter att dela med er??

Jag har kikat lite på Canon EF-S 18-135mm IS STM eller Canon EF-S 18-200mm f3,5-5.6 IS.

Vad tror ni om dessa eller har ni förslag på något annat som inte kostar skjortan?

Vad för objektiv söker du? Är det tele eller superzoom du helst vill ha? Ingen av de du räknade upp är toppen men kanske OK om du hittar billiga.

Vad för objektiv söker du? Är det tele eller superzoom du helst vill ha? Ingen av de du räknade upp är toppen men kanske OK om du hittar billiga.

Jag är ganska novis när det gäller olika zoomar. Vill kunna ha med mig ett objektiv när vi åker iväg på semester. Fota barnen i poolen men samtidigt kunna fota landskap -har du något tips?

Canon EF-S 18-135mm IS STM är helt nytt objektiv som släpps i juli, det jag har läst om det hittills verkar vara positivt, men jag kan inget om bländare och dyl.
Vill kunna fota fina bilder helt enkelt :)

Hej! Beroende på lite hur mycket spännvidd på brännvidden (!) du vill ha så finns det olika alternativ.

Har själv en Canon 550D och köpte i mars Canon 24-105 4L IS. Det har nästan suttit på sedan dess. Tycker det är ett bra allroundobjektiv. Inte det ljusstarkaste (4) men med IS och ger riktigt bra bilder om man vet vad man håller på med. Fick en "aha-upplevelse" när jag skulle titta på de första bilderna efter att ha använt det första helgen efter inköpet. Efterbehandlingen som behövdes av bilderna var marginell. Detta är mitt första L-objektiv från Canon och från och med nu blir det bara det eller liknande kvalitet rakt av. Helt klart värt den extra peng det kostar.

Lycka till!

Vad tror ni om dessa eller har ni förslag på något annat som inte kostar skjortan?

Jag släpade runt med flera objektiv i början. Sålde allt och köpte ett allroundobjektiv - 15-85mm. Det har jag varit mycket nöjd med, har IS och ger utmärkta bilder och objektivet har fått bra recensioner. (Ska för övrigt sälja det snart.)

... ett allroundobjektiv - 15-85mm.
EF-S 15-85 f/3.5-5.6 IS USM är helt klart ett bra val för ändamålet och till en rimlig peng. Vad sägs annars om att låta ett fast och snabbt objektiv sitta på mest hela tiden? Kanske kommande EF 24 f/2.8 IS USM kunde vara något, som då ger dig en kompakt kamera med brännvidd 38 mm?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar