Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullregn

Medlem
Jag köpte min första systemkamera i juni i år (en Sony A300)
som jag fotat flitigt med (över 8000 bilder har jag för mig).
Jag har bara kitobjektivet (18-70) och jag börjar tröttna lite på de nu.
Dock vet jag inte vad för objektiv jag ska köpa då jag älskar att fota i stort sett allt! Djur, poträtt, landskap, makro etc.
Så problemet är väl att jag är en fattig student så jag har inte råd att köpa kanske fem olika objektiv till alla olika saker jag gillar att fota. Det verkar ju heller inte finnas så jätte stort utbud på begagnade Sony objektiv (i alla fall inte på blocket). Så jag tänkte höra, vet ni något objektiv som kanske skulle kunna funka som ett allround? De måste inte vara super på t.ex. makro eller poträtt då jag inte är pro utan bara gillar att fota (fast jag vill ju bli bättre men kanske inte jobba som fotograf) men som i alla fall tar bättre bilder än kitobjektivet. Fast de jag mest tröttnat på med kitobjektivet är den korta zoomen. Eftersom jag gillar att fota djur (speciellt hästar) så är det ganska opraktiskt att inte kunna komma så nära som man egentligen vill!
Någon som vet något objektiv??
 
Köp ett 70-200 som kmpletterar ditt nuvarande objektiv. Alternativt 100-300. Antagligen ligger en tredjepartstillverkare närmast till. Just 70-200 verkar vara lätta att konstruera för alla är bra!

Jag köpte min första systemkamera i juni i år (en Sony A300)
som jag fotat flitigt med (över 8000 bilder har jag för mig).
Jag har bara kitobjektivet (18-70) och jag börjar tröttna lite på de nu.
Dock vet jag inte vad för objektiv jag ska köpa då jag älskar att fota i stort sett allt! Djur, poträtt, landskap, makro etc.
Så problemet är väl att jag är en fattig student så jag har inte råd att köpa kanske fem olika objektiv till alla olika saker jag gillar att fota. Det verkar ju heller inte finnas så jätte stort utbud på begagnade Sony objektiv (i alla fall inte på blocket). Så jag tänkte höra, vet ni något objektiv som kanske skulle kunna funka som ett allround? De måste inte vara super på t.ex. makro eller poträtt då jag inte är pro utan bara gillar att fota (fast jag vill ju bli bättre men kanske inte jobba som fotograf) men som i alla fall tar bättre bilder än kitobjektivet. Fast de jag mest tröttnat på med kitobjektivet är den korta zoomen. Eftersom jag gillar att fota djur (speciellt hästar) så är det ganska opraktiskt att inte kunna komma så nära som man egentligen vill!
Någon som vet något objektiv??
 
Till Sony passar objektiv tillverkade av Carl Zeiss, KonicaMinolta, Minolta, Quantaray/Sigma, Sony, Tamron, Tokina, Vititar och Voightländer - under förutsättning att de är avsedda för A-mount, eller Alpha-mount.

Det finns massor av beg. ute på nätet, särkilt på Tradera och eBay. Komplettera Ditt kit-objektiv med Minolta 35-70/4 eller 35-105/3,5-4,5 och ett 70-210/4 och Du har kommit hyfsat billigt undan. Sedan finns också 24-50/4 av ungefär samma konstruktion.

Låt inte lura Dig av att det är gamla objektiv - de slår många "konsumentobjektiv" med hästlängder.
 
Till Sony passar objektiv tillverkade av Carl Zeiss, KonicaMinolta, Minolta, Quantaray/Sigma, Sony, Tamron, Tokina, Vititar och Voightländer - under förutsättning att de är avsedda för A-mount, eller Alpha-mount.

Det finns massor av beg. ute på nätet, särkilt på Tradera och eBay. Komplettera Ditt kit-objektiv med Minolta 35-70/4 eller 35-105/3,5-4,5 och ett 70-210/4 och Du har kommit hyfsat billigt undan. Sedan finns också 24-50/4 av ungefär samma konstruktion.

Låt inte lura Dig av att det är gamla objektiv - de slår många "konsumentobjektiv" med hästlängder.

Har jag då förstått rätt att vanliga analoga objektiv funkar på digitala kameror?? För i såfall hittade jag ett ganska intressant på blocket :D
 
Enda skillnaden mellan "analoga objektiv" och "digitala objektiv" är förbättrad antireflexbehandling, särskilt av det sista elementets sida mot kamerahuset. I övrigt är alla objektiv "analoga".
 
Har jag då förstått rätt att vanliga analoga objektiv funkar på digitala kameror??
Se bara till att det är ett autofokusobjektiv. Det brukar stå AF på objektivet och det ska inte finnas en ring för att ställa in bländaren[1]. Äldre manuellt fokuserade Minolta-objektiv med beteckningen MC eller MD passar inte (utan adapter).

Här finns det bilder på, och teknisk information om, alla (?) objektiv som passar.

[1] Det finns ett Minolta-objektiv som passar trots att det är manuellt fokuserat och har bländarring, 135 F2.8 [T4.5] STF.
 
...Här finns det bilder på, och teknisk information om, alla (?) objektiv som passar.
...
Nej, inte alla, det har jag bevis på. Har just för tillfället hemma hos mig ett telezoom-objektiv som inte finns med (det är inte mitt - en snäll bekant tänker donera det till en fattig men fotointresserad tonårstjej).

Sedan vet jag att det finns ett flertal tredjeparts-tillverkade Tilt & Shift-system som (ännu inte) finns med i databasen.

Så Dyxums objektiv-databas innehåller "bara" NÄSTAN alla de objektiv med Alpha-fattning som finns tillgängliga. :)
Givetvis är denna databas en fantastisk resurs.
 
Har jag då förstått rätt att vanliga analoga objektiv funkar på digitala kameror?? För i såfall hittade jag ett ganska intressant på blocket :D


Se bara upp så du inte köper ett beg äldre objektiv som är sämre än det du har bara.. Detta med objektiv är inget man lär sig på en kvart via kolla blocket tyvärr...


Det verkar ju heller inte finnas så jätte stort utbud på begagnade Sony objektiv

Det finns en mängd objektiv passande Sonykameror.. Men där finns också en del mindre bra objektiv liksom en del bättre och en del riktigt trevliga dito..

Har du någon koll på hur mycket du kan tänka dig lägga ut så blir det nog lättare att ge dig tips om prisvärda val ... Samt är det ditt kitobjektiv du vill byta ut eller ??

För även om du startar läsa in dig i objektivfrågan idag så lär du inte inom närmaste tiden fått riktigt kollen du behöver för välja ut guldkorn inom prisklassen du tänkt max erlägga.. och då man tänker objektiv bör du tänka så dyrt du bara kan och helst liiite yteerligare ändå.. ..Här finns samlat en massa folk som har redan vandrat objektivstigarna och kan säkerligen direkt ge dig vettiga tips bara folk vet summan då...

Vad jag kan direkt säga är i alla fall att du blir nog tvingad att ha två objektiv i alla fall för uppfatta att du får bättre bilder. Ett "heltäckande" objektiv lär inte göra dig direkt lyckligare .. Enbart troligen i längden besviken...
 
Se bara upp så du inte köper ett beg äldre objektiv som är sämre än det du har bara.. Detta med objektiv är inget man lär sig på en kvart via kolla blocket tyvärr...





Det finns en mängd objektiv passande Sonykameror.. Men där finns också en del mindre bra objektiv liksom en del bättre och en del riktigt trevliga dito..

Har du någon koll på hur mycket du kan tänka dig lägga ut så blir det nog lättare att ge dig tips om prisvärda val ... Samt är det ditt kitobjektiv du vill byta ut eller ??

För även om du startar läsa in dig i objektivfrågan idag så lär du inte inom närmaste tiden fått riktigt kollen du behöver för välja ut guldkorn inom prisklassen du tänkt max erlägga.. och då man tänker objektiv bör du tänka så dyrt du bara kan och helst liiite yteerligare ändå.. ..Här finns samlat en massa folk som har redan vandrat objektivstigarna och kan säkerligen direkt ge dig vettiga tips bara folk vet summan då...

Vad jag kan direkt säga är i alla fall att du blir nog tvingad att ha två objektiv i alla fall för uppfatta att du får bättre bilder. Ett "heltäckande" objektiv lär inte göra dig direkt lyckligare .. Enbart troligen i längden besviken...


Jag får ca 500 i månaden (har lån kvar att betala på min nuvarande kamera xD) och jag kan nog som mest spara undan 400 i månaden. Satt, det beror väl lite på hur fort jag vill ha objektivet. Annars kan jag väl spara i all evighet eller så. Kanske inte 400 i månaden för mycket kanske (då det är meningen att jag ska leva på dessa 500). Men, för att köpa ett någorlunda bra objektiv, hur mycket kostar de beg? För då får jag även en ide hur mycket jag måste spara ihop xD
Men jag skulle kunna tänka mig att ge ganska 1500 kr som max, i dagsläge för begagnat. Fast det blir väl inte i dagsläget eftersom de kommmer ta minst ett halvår att samla ihop 1500 (om jag bortser från jul och födelsedag).
Jag behöver inget jätte super bra, utan jag vill bara testa något nytt lix. Jag har inte i tanken att bli pro fotograf eller så, utan vill bara kunna ta bra bilder medan jag har kul :)
 
Asså.. För 400 kr lär det nog ta bilder utan snack... Så den saken behöver du nog inte fundera på... Och har du flyt så är det ett riktigt bra exemplar också då det enligt annonsen skall vara lite använt....

Smågrejer som objektiv har som hyss går ju ofta fixa i bildprogram också.. Och så lär man sig sitt objektivs svagheter och undviker kanske ta just dom bilder där svagheter visar sig...

Så med den begränsade budget du har och viljan att få fota nu och inte spara ihjäl dig så köp ... Jag har haft ett billigt minolta teleobjektiv som varit snurrigt skarpt... Till o med lika skarpt som mitt Big Beercan 75-300. Fast med nackdelen det gav lite väl mycket lila fling i grenverk och starka kontraster... Men så länge man undvek just den typen av bilder så var det grymt bra objektiv helt enkelt...

Så handla du.. Och ha skoj... :)
 
Jag köpte min första systemkamera i juni i år (en Sony A300)
som jag fotat flitigt med (över 8000 bilder har jag för mig).
Jag har bara kitobjektivet (18-70) och jag börjar tröttna lite på de nu.
Dock vet jag inte vad för objektiv jag ska köpa då jag älskar att fota i stort sett allt! Djur, poträtt, landskap, makro etc.
Så problemet är väl att jag är en fattig student så jag har inte råd att köpa kanske fem olika objektiv till alla olika saker jag gillar att fota. Det verkar ju heller inte finnas så jätte stort utbud på begagnade Sony objektiv (i alla fall inte på blocket). Så jag tänkte höra, vet ni något objektiv som kanske skulle kunna funka som ett allround? De måste inte vara super på t.ex. makro eller poträtt då jag inte är pro utan bara gillar att fota (fast jag vill ju bli bättre men kanske inte jobba som fotograf) men som i alla fall tar bättre bilder än kitobjektivet. Fast de jag mest tröttnat på med kitobjektivet är den korta zoomen. Eftersom jag gillar att fota djur (speciellt hästar) så är det ganska opraktiskt att inte kunna komma så nära som man egentligen vill!
Någon som vet något objektiv??
Vad är det egentligen du saknar?
Och jag förstår inte kommentaren att du inte kommer nära nog.
Hästar är sociala djur, jag tycker man måste backa hela tiden för att inte få en mule i objektivfronten.
 
Vad är det egentligen du saknar?
Och jag förstår inte kommentaren att du inte kommer nära nog.
Hästar är sociala djur, jag tycker man måste backa hela tiden för att inte få en mule i objektivfronten.

Jo, hästar är sociala djur, men när man fotar på tävlingar så finns det inte alltid chans att komma tillräckligt nära.
Jag fotar helst djur i "action" och det är då de inte alltid är så nära som man gärna skulle vilja ha dom.
Fast nu fick du mig att tänka till....
Fast jag skulle också vilja ha ett nytt objektiv för att kunna utvecklas mer. Kunna ta annorlunda bilder än med det objektivet jag har nu. Med det objektivet jag har nu måste jag ofta använda den zoomen som finns i kameran (bara för de så ha jag glömt bort vad det heter) och det gör det hela svårare, du kanske förstår varför.
Kan väl säga att jag har tröttnat på de objektivet jag har nu. Jag har inga tankar på att ta bort det eller så, utan vill bara variera mig mer :)
 
I volunteer to repeat - BEERCAN!
Fast Jenny förstår nog inte vad du menar. Så tala ur skägget!

Mitt råd:
Hitta ngn på fotosidan som har hästfotointresse och be att få testa ett objektiv under en tävling.
Då kommer du att få veta om det är nirvana eller bara pengarna i sjön utan att spendera en krona.
Fast begäret kan ju öka så att det hamnar på många fler kronor än det var tänkt från början...
 
Hej Jenny!

Om du har lust, tid och möjlighet så finns jag och min fru ganska ofta vid Runstens stall (söder om Sthlm)
http://www.runsten.com/index.php?sida=aktiviteter

och fotar ridtävlingar för vår egen fototräning samt att det är riktigt kul med action. Om du meddelar oss och att vi skulle kunna vara där samtidigt så får du gärna testa något av våra objektiv, förvisso en annan prisklass än du tänkt dig men kanske ändå att du får en aning om vilken storlek som behövs. Vi kör bägge två med Sony kameror och har både Tamron och Minolta som passar även din kamera. Vad du kan få prova är bland annat Tamron 70-200 2.8, Minolta "beercan" 70-210, Tamron 90 2.8, Tamron 28-75 2.8 som är relevanta till den typ av foto som du beskriver.
Det jag redan lärt mig av att fota hästar in action är att ljusstyrkan är oerhört viktig, ljuset är inte alltid det bästa och hästar i full fart kräver snabb slutartid. Många ggr sker också tävlingarna inomhus och då krävs det en ljusstark optik eftersom blixt är direkt olämpligt eftersom det kan störa hästen.

Inomhus använder jag gärna vår Minolta fasta 50mm 1.7. Den räcker gott o väl för inomhusfoto (avståndet) och är så skarp så att det utan problem går att ta upp bilden digitalt utan att försämra kvaliten nämnvärt. På de ridtävlingar jag varit närvarande vid inomhus handlar det mycket om att placera sig vid lämpligt hinder och så nära den som möjligt, pressa ISO (tyvärr är våra Sony kameror rätt dåliga där på högre ISO)
En 50mm räcker då till. Jag förstår att du är rätt trött på ditt nuvarande objektiv, för den är inget vidare och fotograferingen lyfts till en helt annan nivå med lite bättre grejer.

Så, om du har möjlighet och kan tänka dig att komma till Runsten och vi är där samtidigt (bor i närheten) så får du gärna testa våra objektiv med ditt eget kamerahus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.