Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround-objektiv till Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

findroos

Aktiv medlem
Jag hämtade nyss min Nikon D300s från posten och betalade 6750 kr som jag tyckte var en väldigt bra affär.Nu skulle jag behöva ett bra men prisvärt allround objektiv till kameran,jag behöver inga grymma zoomlängder eftersom jag tänkt köpa en längre zoom senare.Vad skulle ni ha för förslag för ett rätt så billigt pris?

Jag hämtade nyss min Nikon D300s från posten och betalade 6750 kr som jag tyckte var en väldigt bra affär.Nu skulle jag behöva ett bra men prisvärt allround objektiv till kameran,jag behöver inga grymma zoomlängder eftersom jag tänkt köpa en längre zoom senare.Vad skulle ni ha för förslag för ett rätt så billigt pris?

Sigma 17-70 OS för runt 4 lax. Riktigt skarpt och med bra bildstab. och mycket bra närgräns samt bra brännvidsomfång.

Tamron eller Sigma 17-50/1,8. Vilken version av dem du väljer beror på budget.

Vill du matcha tåligheten hos kameran väljer du Nikons eget 17-55/2,8 begagnat. Stort, tungt, stabilt och dyrt men bra!

17-70 OS är också ett bra val, men se till att det är varianten med stabilisering och inte den äldre utan stabilisering som också är sämre optiskt.

Senast ändrad:
Ska det var billigt, torde en beg 18-105 vara tämligen oslagbar vad gäller prisvärdhet. Lika stabil som din kamera är den ju inte, men ska den vara det kan det kosta... Optiskt är det däremot inga problem.

Per.

Jag är väldigt nöjd med mitt Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6.
Betydligt skarpare än det 18-105 jag startade med.

Jag är väldigt nöjd med mitt Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6.
Betydligt skarpare än det 18-105 jag startade med.

Jag är också väldigt nörd med mitt 16-85 eller varför inte Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G ED VR II ???

http://www.lenstip.com/index.html?producent=77&obiektyw=870&typ=0&moc=0

Har själv ett 18-200, dock inte VR II som får hänga med när jag bara vill ha kamera och ett objektiv med och det fyller sin funktion även om det har vissa svagheter, Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR:

http://www.lenstip.com/index.html?producent=77&obiektyw=366&typ=0&moc=0

Om högsta prio är lågt pris för mycket prestanda så skulle ju ett 18-70 vara något, ska tydligen vara riktigt bra och billigaste på blocket kostar 700...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto