Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround-objektiv till EOS D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Varja

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är nybörjare både här på forumet och som fotograf. Köpte mig en Canon EOS D500 i julas. Eftersom jag inte riktigt visste hur jag skulle komma att använda kameran snålade jag lite på objektiven och har idag ett Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 och ett Canon EF 50/1.8 II. Men jag har nu upptäckt att Sigman inte riktigt räcker till när jag är utomhus och fotograferar. Skulle vilja ha nått med mer zoom.
Så till min fråga. Skall jag byta ut Sigman mot nått av följande som på pappret ser ut som ett objektiv som funkar bra lite var stans:
Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM
Sigma 18-200/3,5-6,3 DC OS
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

eller är det bättre att komplettera objektiven med nått i stil med:
Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM
Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM

Alla tankar välkomnas.
Ett trevlig alla hjärtans dag önskar,
/Varja
 
Jag är ju inte Canonist, men generella råd kan nog duga. Ju mindre brännviddsomfång, desto bättre, allt annat lika. Det talar för att du ska komplettera din normalzoom, snarare än att ersätta den. OM du ersätter den, bör det i så fall vara något som börjar vid 18mm, annars lär du nog sakna vidvinkel, det de flesta gör. Inte alla, dock. Prova att aldrig använda 18-28mm på din normalzom på ett par dagar, så märker du om du saknar något.

Beträffande val av telezoom kan jag inte ge dig så handfasta råd. Vad jag kan säga är att de objektiv som går ut i stora serier typiskt är mer prisvärda än de i små serier. Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS är ett bra exempel: billigt, litet plastig men med bra optiska prestanda! Satsa mer om du gillar att grejorna är robustare. Satsa mycket mer om du vill avsevärt bättre optik.

Per.
 
Per,
Tack för råden. Mycket uppskattat. Ang. din tanke om att satsa på objektiv som görs i stora serier, finns det nått enkelt sätt att ta reda på det?
/Varja
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.