Annons

Allround-objektiv till Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

sandefjord

Medlem
Hej, kunde inte riktigt bestämma om detta skulle ligga i köpråd eller här. Flytta gärna om det är fel.


Jag håller på att leta runt efter ett skarpt och ljusstarkt allround objektiv till min kamera, trött på kit 18-55 is.

Jag letar framför-allt begagnat, men kan även tänka mig att köpa nytt, men budgeten är ganska stram. 2500- absolut max 3000.

Tittar på allt upp till 200mm.

Här är några som jag hittat på begagnat marknad i min prisklass

Sigma 17-70mm 2.8-4.5 dc macro
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=15761

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Canon 18-200 mm F3.5-5.6 IS
Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM

Detta är några av dem jag sneglat åt.

Någon som har tips eller erfarenhet. Detta skall fungera som ett komplement till mitt 50mm fasta. Jagkommer aldrig behöva mer än 200mm. Men gärna 70 och uppåt.
 
Om du är "trött på" 18-55 IS så lär du väl inte bli så mycket piggare av de alternativ du nämner?

Om du behöver någon över 70 och uppemot 200 så är det väl en sådan zoom du skall komplettera med. Där finns det massor att välja på men din budget begränar ju en hel del.
 
Om du är "trött på" 18-55 IS så lär du väl inte bli så mycket piggare av de alternativ du nämner?

Om du behöver någon över 70 och uppemot 200 så är det väl en sådan zoom du skall komplettera med. Där finns det massor att välja på men din budget begränar ju en hel del.

Jag kanske formulerade mig lite dåligt. Jag tycker kvalitetskänslan är usel på mitt 18-55, så även skärpan. Tycker det är allmänt livlöst. Så det är inte i huvudsak omfånget jag är ute efter utan ett bättre objektiv helt enkelt. Skulle även kunna tänka mig något i stilen 18-50-55 eller vart man hamnar. Fast ett bättre helt enkelt.

Menade inte heller 70 och uppåt utan någonstans från 15- upp till max 200.
 
En 40D är värd bra objektiv!

Av alternativen du nämner är Sigma 17-70/2,8-4,5 skarpast.

Men titta också på Canon EF-S 15-85/3,5-5,6. Fast det går nog inte att få tag på inom din budget.

Tamron 17-50/2,8 kan också vara intressant. Billigt och mycket bra.

Alla dessa tre är mycket bättre än kitobjektivet.

EF-S 17-85 har ett trevligt zoomomfång men är skärpemässigt tyvärr ungefär som kitobjektivet EF-S 18-55 IS.

Superzoomar som 18-200 blir du inte glad av om du inte är nöjd med 18-55 IS-objektivet. EF 28-35 är bra men du får ingen vidvinkel med det på en 40D. Men tillsammans med EF-S 10-22 eller Sigma 10-20 kan det bli en trevlig kombination.
 
Här har du ett antal möjliga objektiv och dess egenskaper.

1.075kr. EF-S 18-55 IS. BIllig AF, billig kvalitet, bra skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

2.340kr. EF-S 18-135 IS. Billig AF, ok kvalitet, ok skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

2.699kr. EF-S 17-85 IS. Bra AF, bra kvalitet, ok skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

5.140kr. EF-S 15-85 IS. Bra AF, bra kvalitet, bra skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

8.190kr. EF-S 17-55 IS. Bra AF, bra kvalitet, bra skärpa, bra IS, bra ljusstyrka.

3.340kr. Sigma 17-70/2.8-4 OS HSM. Bra AF, bra kvalitet, ok skärpa, bra IS, ok ljusstyrka.

5.500kr. Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Bra AF, bra kvalitet, bra skärpa, bra IS, bra ljusstyrka.

3.015kr. Tamron 17-50/2.8. Ok AF, ok kvalitet, bra skärpa, ej IS, bra ljusstyrka.

3.785kr. Tamron 17-50/2.8 VC. Ok AF, ok kvalitet, ok skärpa, ok IS, bra ljusstyrka.

Alla priser är nya objektiv inkl. moms och frakt från prisledande butiker (Rajala, Fotokungen, Cameranu.nl).

De flesta dårar som försöker sälja beg ligger typ 1% under ovanstående priser. För att beg skall vara intressant, pruta 20-25% under ovanstående nypriser.
 
Jag kanske formulerade mig lite dåligt. Jag tycker kvalitetskänslan är usel på mitt 18-55, så även skärpan. Tycker det är allmänt livlöst. .

Talar du om varianten med IS nu?

Jag kan hålla med om att känslan kanske inte är på topp men att skärpan skulle vara "usel" känns inte igen. Att tro att du skall nå en markant förbättring med den lilla budgeten är helt enkelt för optimistiskt.
 
Nej, vill man ha något skarpare med den budgeten så finns bara Sigma 17-70/2,8-4,5 utan OS, mycket skarpt, välbyggt och prisvärt, samt Tamron 17-50/2,8. Ej OS, inte lika välbyggt, men skarpt.

När man köper tredjepartsobjektiv ska man jämföra olika ex om man har möjlighet. Kvalitetskontrollen är inte alltid på topp. Jag har i alla fall haft tur med mina.
 
Här har du ett antal möjliga objektiv och dess egenskaper.

1.075kr. EF-S 18-55 IS. BIllig AF, billig kvalitet, bra skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

2.340kr. EF-S 18-135 IS. Billig AF, ok kvalitet, ok skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

2.699kr. EF-S 17-85 IS. Bra AF, bra kvalitet, ok skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

5.140kr. EF-S 15-85 IS. Bra AF, bra kvalitet, bra skärpa, bra IS, dålig ljusstyrka.

8.190kr. EF-S 17-55 IS. Bra AF, bra kvalitet, bra skärpa, bra IS, bra ljusstyrka.

3.340kr. Sigma 17-70/2.8-4 OS HSM. Bra AF, bra kvalitet, ok skärpa, bra IS, ok ljusstyrka.

5.500kr. Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Bra AF, bra kvalitet, bra skärpa, bra IS, bra ljusstyrka.

3.015kr. Tamron 17-50/2.8. Ok AF, ok kvalitet, bra skärpa, ej IS, bra ljusstyrka.

3.785kr. Tamron 17-50/2.8 VC. Ok AF, ok kvalitet, ok skärpa, ok IS, bra ljusstyrka.

Alla priser är nya objektiv inkl. moms och frakt från prisledande butiker (Rajala, Fotokungen, Cameranu.nl).

De flesta dårar som försöker sälja beg ligger typ 1% under ovanstående priser. För att beg skall vara intressant, pruta 20-25% under ovanstående nypriser.

Mycket intressanta reflektioner för mig som är ute efter något liknande som TS :) En fråga bara: Var har du hittat 15-85 för "bara" 5.140:- ? Jag har letat efter bra priser på den och hittar bara priser som är en bra bit högre än så, så jag ifrågasätter inte dig utan är bara väldigt intresserad av att veta :)
 
Mycket intressanta reflektioner för mig som är ute efter något liknande som TS :) En fråga bara: Var har du hittat 15-85 för "bara" 5.140:- ? Jag har letat efter bra priser på den och hittar bara priser som är en bra bit högre än så, så jag ifrågasätter inte dig utan är bara väldigt intresserad av att veta :)

Han räknar nog momsfritt från Japanphoto ;)
Kanske lite dumt att "överdriva" då de flesta på detta forum inte har företag som kan dra av momsen.

/Stefan
 
Mycket intressanta reflektioner för mig som är ute efter något liknande som TS :) En fråga bara: Var har du hittat 15-85 för "bara" 5.140:- ? Jag har letat efter bra priser på den och hittar bara priser som är en bra bit högre än så, så jag ifrågasätter inte dig utan är bara väldigt intresserad av att veta :)
Inlägget skrevs för två månader sedan. Både priser och valutakurser förändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.