Annons

Allround objektiv till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

Köpte för ett tagsen en 20D, till den köpte jag ett 50mm/1,8 objektiv.

Nu för ett par veckor sedan köpte jag också en 580 EX när den kom ut.

Fått en 100-300mm glugg också. (Får låna den på obestämd framtid av en kund :))

Jag har inte fotat så mycket som jag trott men detta har sina förklaringar i tidsbrist bl a. Men på de lilla jag fotat så har jag märkt att med en 50mm kommer man inte långt bortom portträtt-världen :D

Därför vill jag köpa ett allround objektiv med schysst vidvinkel och som klarar de flesta situationerna. Jag är inte sugen på lägga typ 12 000 utan får bli nåt billigare.

Jag hittade detta, rätt mycket pengar ändå tycker jag men är det värt det så är det. Därför undrar jag är detta objektivet något att ha eller vet ni något bättre alternativ?

http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071003

Även hittat detta:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sigma/24-70_dg.php

Canon 17-40/4L USM
Tamron 28-75/2,8
Canon 70-200/2,8L IS USM / 70-200/4L IS USM
Canon 1,4X converter

Bör väl täcka in det mesta.

Om man tänker efter så kan ett 50mm täcka nästan allt,,

Utifrån det du har och om jag räknar med 100-300 linsen även om den inte är din så hade jag personligen valt att köpa ett fast (20mm +) 35mm f2 eller f1,4.

Föredrar du zoom så hade jag valt 17-40 f4 och sålt 50 f1,8 om man nu får så mycket för den då;)

Alltså mitt personliga förslag blir:
(20mm f2,8)
35mm f1,4
50mm 1,8
100-300

Alternativt:
17-40 f4
100-300

/Niclas, som inte tänkte fågelfoto när jag rekommenderade nu;)

_skatan skrev:
Nu snackar jag om ETT objektiv som skulle täcka deet mesta :/
Själv tycker jag att ett EF 28-135 IS är väldigt mycket objektiv för pengarna när man är ute och går. 135mm med 1.6x-crop räcker långt när man ser en hackspett eller ekorre och 28mm-läget är oftast så vidvinkligt jag behöver (utomhus).

Det kunde vara snäppet ljusstarkare men om det inte är hundutställningar med viftande svansar inomhus så är det i allmänhet inget problem (för mig, dessutom kör jag mycket hellre en fast 35/2 eller 50/1.8 i de fallen)

Niclasfoto skrev:
Om man tänker efter så kan ett 50mm täcka nästan allt,,

Utifrån det du har och om jag räknar med 100-300 linsen även om den inte är din så hade jag personligen valt att köpa ett fast (20mm +) 35mm f2 eller f1,4.

Föredrar du zoom så hade jag valt 17-40 f4 och sålt 50 f1,8 om man nu får så mycket för den då;)

Alltså mitt personliga förslag blir:
(20mm f2,8)
35mm f1,4
50mm 1,8
100-300

Alternativt:
17-40 f4
100-300

/Niclas, som inte tänkte fågelfoto när jag rekommenderade nu;)

Tackar.

Skall tillägga att jag vill kunna plåta actionsport, skateboard, snowboard, etc.

_skatan skrev:
Nu snackar jag om ETT objektiv som skulle täcka deet mesta :/
Kan du leva med lite sämre ljusstyrka (5.6 i teleläge) och lite surr från AF-motorn så är Sigmas 18-125 ett objektiv som räcker långt. Riktigt skarpt för sitt zoomomfång, bra färg och kontrast, plastigt och lätt, men känns ändå tillräckligt gediget och täcker de flesta behoven till vardags.
Är inte det bästa objektivet jag har, men helt klart det som får mest användning. Andra objektiv kan vara bättre på de flesta sätt, men detta är såpass smidigt och flexibelt samtidigt som det är tillräckligt bra, så det är klart värt att titta närmare på!

Håller på 17-85mm alternativet. Det objektivet motsvarar Canons EF 28-135 även den med bildstabilisator, och har gott rykte, särskilt med tanke på priset.

EF-S 17-85 är allrounden du letar efter!
Blir 28-135 på en 20D, har IS.
Inte så ljusstarkt och L-optik är givetvis bättre, men en nog så god kompromiss. Finns inget motsvarande inom L-klassen ändå. Närmast är väl 24-70 men den kostar också dubbelt så mycket.

jag är kalasnöjd med min, som jag använder på en 300D.

hils/mats

DET allroundopbjektivet man ska ha till 20D är EFS 17-85IS USM. förstår mej inte på förslagen från folk, det är inte allroundobjektiv.

Sjukt svårt att bestämma mig!

Speciellt då min kunskap är sjukt låg i detta ämne :)

Men iaf.. han jag fått låna 100-300mm gluggen av drar över till Manhattan, NY i början av januari och då har han sagt åt mig å skriva upp lista på allt jag vill han ska köpa.

Och nu när dollarn är så låg och så kanske de kan vara värt att köpa gluggen där?

I så fall vad ska man tänka på? Och vart hittar man bra butik? Hur blir det med garantier??

skelett skrev:
DET allroundopbjektivet man ska ha till 20D är EFS 17-85IS USM. förstår mej inte på förslagen från folk, det är inte allroundobjektiv.

Vad bra Ilan Då kan Du svara på alla sådana frågor här i forumen i fortsättningen, så kul det hade varit om alla tänkte PRECis som du;)/

/vh Niclas,

de flesta föreslog ju faktiskt den gluggen såg jag nu, det vara bara rolands förslag som varken var ETT objektiv eller särskilt allround sorry.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar