Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allaround objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Dreamking

Medlem
Tja

Är nybörjare inom fotografering, ska ut på en 6månaders resa till asien och tänkte köpa en systemkamera + objektiv jag ska ha med mig. Jag har funderat på Nikon D40 samt Nikon D80. Vad för objektiv är att rekommendera att ha med för all typ av fotografing ? Vill helst undvika att ha med mig fler än 1-2objektiv.

reseobjektiv...

Tja,
Till min canon har jag en 18-200mm OS Sigma som allround objektiv. Det skulle jag i ditt fall komplettera med en ljusstark 50mm. När det gäller ditt val av kamera jag skulle definitivt välja d80, har du råd, även d90. d40 är en bra kamera men det påminner mycket mer om en leksak än en kamera, plus att du har ett större val av objektiv med d80/90.
Hoppas det hjälper!
God Jul!

//Mileta

Tja,
Till min canon har jag en 18-200mm OS Sigma som allround objektiv. Det skulle jag i ditt fall komplettera med en ljusstark 50mm. När det gäller ditt val av kamera jag skulle definitivt välja d80, har du råd, även d90. d40 är en bra kamera men det påminner mycket mer om en leksak än en kamera, plus att du har ett större val av objektiv med d80/90.
Hoppas det hjälper!
God Jul!

//Mileta

Tack för de snabba svaret. Jo lutar åt d80 just nu, har kollat in objektivet Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED VRII DX om det kan vara något att ha ?

Tack för de snabba svaret. Jo lutar åt d80 just nu, har kollat in objektivet Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED VRII DX om det kan vara något att ha ?

Har du råd så kolla på D90 i stället.
Bättre brusegenskaper och dynamiskt omfång, detta pga. ny sensor.
Den har även den nya displayen som är större och har en upplösning som gör att man kan se om bilden är skarp.
Bildkvallité är lika med den betydligt dyrare D300.

Annars är D80 en väldigt bra kamera.

Jag körde D200 och D300 med Nikons 18-200mm och den är riktigt bra med tanke på zoom omfånget.
Det är ju en kompromiss, men som reselins, helt okej.
Förmodligen den bästa i den klassen.

Lycka till!

Senast ändrad:
Tja,
Som sagt jag är en canon människa så jag har inte lekt så mycket med nikon utrustning. Det som jag har att säga om d90 dock är att om man bortser från vissa saker som tex snabbheten när det gäller bildserietagning, upplösningen och ett par andra kan den jämföras ganska bra med min canon 50d som är typ 30% dyrare.
18-200 ska definitivt inte vara din huvudobjektiv i och med att det är i princip omöjligt att tillverka en objektiv som är bra genom hela zoomomfånget, men som en reseobjektiv är den perfekt.

//Mileta

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto