Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla vägar bär till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

krfoy

Aktiv medlem
Jag har länge funderat över detta med systemkamera och dess teknologi. Hur det fungerar och vad det är som gör att det fungerar. Det är något som fascinerar mig djupt. Efter många år har jag då äntligen beslutat mig för att testa denna oändligt stora värld. Ett nytt intresse skall byggas upp. Men då har jag bara ett litet problem som jag hoppas ni kan lösa åt mig; då detta är mitt första "paket" jag köper inom foto-världen behöver jag en mängd feedback.

Följande är vad jag har TÄNKT mig att köpa:
Nikon D200 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G
Nikon MB-D200 (batterigrepp)
Nikon Speedlight SB-600
LowePro CompuTrekker AW

21360 KR blir den totala kostnaden.

Detta är vad jag har tänkt att investera i och det går nog ganska jämnt ut med budgeten jag kommer ha. Då jag sommarjobbar (6v, 17 år=vad tror ni jag får?) vet jag inte exakt vilken summa det blir i slutändan, jag är inte den som frågar, men jag räknar med 17000 + 4000 kr som jag lägger till själv från egen ficka. Runt 21360 kr och då har jag råd.

En kurs i fotografi - finns det någon affär i Stockholm som anordnar detta regelbundet eller är jag tvungen att gå till någon hemsk lokal i en fotoklubb för att lära mig? Det lär hjälpa mig på traven.

Nå? Är paketet bra för en nybörjare? Har jag gjort någon jättemiss, exempelvis. passar inte blixten till kameran eller är det för liten väska huset? Är objektivet jättedåligt?

(en liten fråga, D200 har ju funnits med i ett antal år nu och det kanske kommer en uppföljare om någon månad. Eller? Hur lång tid dröjer det från att en kamera har presenteras tills att den finns i affären? Har någon kamera från Nikon presenteras än? Gör jag fel som köper detta om drygt två månader?)
 
D200 är ingen nybörjar kamera direkt men det borde inte vara några större problem att lära sig den ändå. Objektivet som ingår har fått bra kritik.

Kamera med objektiv: 16 495
Batterigrepp: 1 695
Blixt: 2 595
Väska: 950

Totalt: 21735

Sen bör du nog köpa ett extra batteri, speciellt om du ska köpa batterigreppet. Minneskorten kostar ett par hundra till också.

Scandinavianphoto har en del dagskurser i fotografering för lite olika nivåer.

Det har ryktas om en uppföljare rätt länge men inget är säkert. Det är inte troligt att uppföljaren kommer med några större förbättringar i hårdvaran utan det blir nog mer som uppgraderingen av D70 till D70s som innebar en större skärm och en del uppdateringar av mjukvaran som man kunde få till sin D70 också. Jag skulle inte oroa mig för en uppföljare.
 
Du har inte funderat på att köpa en billigare kamera och lägga pengarna som bli över på objektiv istället? Kameror kommer & går men objektiv har man i princip livet ut.

EDIT: Står att du redan har en EOS 350D med en bra glugg...varför vill du byta och skaffa dig ett helt nytt system? Verkar väldigt onödigt.
 
Senast ändrad:
du är ung och pengaflödet är inte obegränsat..
Om du kan din sak tjänar du massor på att köpa begagnat..

Självklart finns fördelar med att köpa nya prylar från butik men jag tycker personligen inte att det är värt alla extra tusenlappar man får betala.
Personligen har jag aldrig köpt ett objektiv/kamerahus nytt utan jag jagar alltid på beg-marknaden..
 
Är inte detta ett 'fejkat' inlägg i foruminläggen, typ: "VAD SKA JAG KÖPA?
Rätta mej om jag har fel..!
._/h.
 
red-top skrev:
Är inte detta ett 'fejkat' inlägg i foruminläggen, typ: "VAD SKA JAG KÖPA?
Rätta mej om jag har fel..!
._/h.
Det kan mycket väl stämma. ;)

Men ni, en till fråga. Någon nämnde begangat, är det bra? Det finns flera som säljer på denna sida och andra, t.ex. D200 tillsammans med tillbehör och batterigrepp för 12000 kr. Är fotografer rädda om sina prylar överlag? Skulle ni ha köpt beg med ett bra pris istället för nytt?
 
Jag har själv en D200 med några objektiv + lite smått och gott annat diverse och jag är mycket nöjd med kameran och övrig utrustning. Det bästa är väl att sätta sig in ordentligt i hur D200 fungerar och vad den erbjuder utöver t ex D80. Med de budgetrestriktioner du har kanske jag skulle tittat närmare på D80, som i grunden har det mesta som D200. Jag skulle också skippat batterigreppet. Köpte själv ett till D200 men har slutat använda det, tycker det belv alldeles för klumpigt. Pengarna som blir över med en D80 jämfört med en D200 skulle jag lagt på objektiv, stativ, filter etc.

Om du går in på www.nikonians.org så finns det olika forum kring Nikonutrustning och dessutom en hel del längre artiklar kring och jämförelse mellan de olika kamerorna.
 
krfoy skrev:
Är fotografer rädda om sina prylar överlag? Skulle ni ha köpt beg med ett bra pris istället för nytt?
Jag skulle gärna köpa min D200 av mig själv, om jag inte begärde orimligt mycket, förstås...
Betr 'prontoskopet' som sådant tar det en ganska lång tid (ett år?) innan man kommit in i alla möjligheter den ger.

Vad jag - som RELATIVT ålderstigen - märker, är att jag glömmer ställa om inställningar, som jag använt i en tidigare session. Tex, har ställt in dom fyra olika 'bankerna' för olika motivtyper - sikta&knäpp, porträtt, landskap och action/sport. Så kommer man hem, laddar upp till Macen, tömmer kortet, men missar att ställa om 'banken'. Nästa gång fotar man landskap med porträtt-inställningar osv osv - ingen katastrof, men de va enklare förr... ;=)

Likaså ställer man ibland om WB, ISO å QUAL, bara JPG, JPG+NEF, bara NEF, bildstorlek, mm, men glömmer att återställa - such is life...
Bara bryta ihop å gå vidare.
 
red-top skrev:
men glömmer att återställa - such is life...
Bara bryta ihop å gå vidare.
Glömde: betr MB-D200 - köpte ett från Sc.Ph. bara för att dom hade ett så oemotståndligt extrapris (995) - men använder det väldigt sällan. Kameran blir tung med två batterier, stor och klumpig, dock bra för högformat, men blir ovant om man inte har det monterat jämt. Funderar på å säljat.
 
red-top skrev:
Jag skulle gärna köpa min D200 av mig själv, om jag inte begärde orimligt mycket, förstås...

hahahaha veckans citat :D


men som svar på frågan skulle jag också vilja svara att de flesta som köper en D200 som kostar så pass mycket pengar som det faktiskt är så är de rädda om kameran i vilket fall som helst.. vora bara dumt att inte vara det right? vem vinner på det?
 
Bra pris på Nikon D200 på Dixon

Bra pris på Nikon D200 hus på Dixon i Manchester.
Jag pendlar i jobbet till Manchester i England och kom över min D200 där för £650:- vilket är ungefär 9000:- SEK
 
Jag beger mig till Kungsträdgården imorgon och ev. köper jag redan en kamera där. TUHI! Och det lutar åt att det blir en D200 som jag köper. Dock har jag bara 16000 till förfogande, eller rättare sagt, jag får låna 16000 kr tillsvidare. Bra, bra. Men då är frågan; D200 tillsammans med kitobjektivet, är det bra köp? Blir jag nöjd?

Någon vecka sedan jag skrev tråden och jag undrar följande, det har inte hänt något än på ryktesvägen, väl? Men å andra sidan lär väl kameran stå sig ganska bra även i framtiden?

Det är ett stort beslut som skall fattas och därför behöver jag Er hjälp.

edit; ett till problem. Jag har en farsa som vill mitt bästa och han säger; "varför köper du en två år gammal kamera? varför?" och jag svarar att det är väl inte på samma sätt som en dator. Det är väl mer objektiven som har betydande roll?
 
Samma sak vid fiske, det är inte rullen som gör att du kastar lång utan spöet. Glasbiten är viktigast vid foto helt klart. Köp ett 50mm/1,4 så får du fina bilder med din D200. Zoom är en kompromiss som du kanske kan leva med...
 
Maxieboy skrev:
Samma sak vid fiske, det är inte rullen som gör att du kastar lång utan spöet. Glasbiten är viktigast vid foto helt klart. Köp ett 50mm/1,4 så får du fina bilder med din D200. Zoom är en kompromiss som du kanske kan leva med...

Problemet är ju att det är grymt bra pris om du köper objektivet tillsammans med kameran. 16000 är max vad jag kan spendera just nu. Är det inte bättre om jag köper denna kamera + objeketivet som ingår och lägger sedan pengarna på det andra objektivet? Då har jag iaf något att leka med..
 
Jo, kitobjektivet 18-135mm är bra att ha den dagen du vill sälja kameran igen. Det ger bilder tills du lärt dig kameran och vad du kan göra med det objektivet. Det man inte vet har man inte ont av och inte gott av hellre, det är det som är det värsta. Med ett ljusstarkt ojektiv kommer din kreativitet och kamerans kvalitet bäst till sin rätt.
 
Här finns lite vägledande priser på objektiv till Nikon D200.
Billigast är faktiskt nästa bäst.
Nikkor 50mm/1,8 är verkligen prisvärd.
 
krfoy skrev:

Då jag sommarjobbar (6v, 17 år=vad tror ni jag får?) vet jag inte exakt

Göran Eriksen
Användarnamn: krfoy
Ålder: 20 år
Bor: Stockholms län
Kategori: Amatörfotograf
Började fotografera: 2006
Medlem sedan: 2006-06-10
Senast inloggad: 2007-07-10 23:50


Varför är du 20 år i din presentation och 17 år i detta inlägg?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.