Annons

Alla dessa val...

Produkter
(logga in för att koppla)

unaz

Ny medlem
Hejsan! Har sökt runt lite här och försökt få grepp om saker och ting men inte riktigt lyckats.

Jag är en amatör gällande foto. Är stolt pappa till två fina barn, gillar fjällvandring och fiske. I familjen är den enda digitala kameran vi äger min sambos c905 (mobil), jag vill skaffa mig en kamera som jag kan ta lite fina bilder i naturen när jag vandrar, bilder på barnen och känner väll ett litet sug efter att fotografera lite annat även fast jag är helt novice. På jobbet har jag diskuterat med lite vänner och det är blandade bud jag får, endel säger "Köp en bra kompaktkamera" medans andra trycker på med en systemkamera.

Prislappen får ligga på ~5000 inte mer.

Vad skulle ni rekommendera som kan fylla mina önskemål om fina bilder i naturen, på barnen och kanske föda ett lite större fotointresse?

Senast ändrad:
Om du tänker fotografera sport eller nattbilder, så är ju en systemkamera bättre eftersom dess bildsensor är större. Nackdelen är att man inte kan ha dom i fickorna. Annars är en bra kompakt, en bra start. Canon G10 eller G11 är båda kompetenta. En bra idè är att gå in hos en välsorterad fotohandlare där man kan känna lite. Själv gillar jag mediamarkt o dess personal. Men du har rätt att det är en djungel. Snart kommer du få massor av råd, vilket inte gör det lättare. Lycka till

Det finns bara en fördel med kompaktkameror, och det är just kompaktheten, om vi talar om kameror kring femtusen. För samma pengar får man enormt mycket bättre tekniska specifikationer med en systemkamera. Sen kan du förstås få en kompaktkamera till lägre pris än de billigaste systemkamerorna.

Om du tänker fotografera sport eller nattbilder, så är ju en systemkamera bättre eftersom dess bildsensor är större.

Det blir väll isf mest på grabben om han börjar spela fotboll till nästa sommar då han har åldern inne. Hur mycket jobbigare skulle de vara att släpa med sig en systemkamera på en vandring istället för en kompakt? En vän till mig köpte nyligen en Canon EOS 550D och den såg ju rätt smidig ut, dock kostade den runt 7k vilket är över budget just nu. Nu fjällvandrar jag inte mer än nån gång om året eller vart annat år då barn och familj tar upp mycket tid. Är väldigt intresserad av en systemkamera, verkar skoj, men vet inte om jag kommer utnyttja allt den har att erbjuda, även om det är min ambition att lära mig så mycket jag kan.

Jag skulle nog rekommendera en kompaktkamera som "första" kamera. Om du fattar tycke för fotografi kan du då upgradera/komplettera med systemkamera senare. Med en kompaktkamera är det mycket troligare att den följer med över allt t.ex till jobbet, matbutiken etc. Den är ju både "mindre" och lättare.

För ~5000 får du en mycket kompetent kompaktkamera!
Canon G11 som Peter skrev tidigare är en i mängden, den kostar kanske lite mer än du tänkt dig ~6000.
Panasonic Lumix DMC-LX3 med Leicaoptik ~4500
Det finns som sagt en uppsjö att välja bland.

Ett ställe du kan läsa om och jämföra olika kameror
http://www.dpreview.com

Lycka till i djungeln
Peter

Jag skulle nog rekommendera en kompaktkamera som "första" kamera. Om du fattar tycke för fotografi kan du då upgradera/komplettera med systemkamera senare. Med en kompaktkamera är det mycket troligare att den följer med över allt t.ex till jobbet, matbutiken etc. Den är ju både "mindre" och lättare.

För ~5000 får du en mycket kompetent kompaktkamera!
Canon G11 som Peter skrev tidigare är en i mängden, den kostar kanske lite mer än du tänkt dig ~6000.
Panasonic Lumix DMC-LX3 med Leicaoptik ~4500
Det finns som sagt en uppsjö att välja bland.

Ett ställe du kan läsa om och jämföra olika kameror
http://www.dpreview.com

Lycka till i djungeln
Peter

Canon PowerShot S90 är en kamera jag blivit rekommenderad av en arbetskamrat, Canon IXUS 130 är även den en rekommendation från en annan person, den sistnämnda var ju verkligen billig också om den nu är så bra som det uppges av kamraten...

Jag köpte en S90 nyligen för att ha som fickkamera och alternativ till min systemkamera, som kan kännas bökig att ha med sig i vissa lägen. Jag är mycket nöjd med S90-an. En nackdelen jag hittat hittills är att den har små knappar (svårt med vantar!) och att hjulet på baksidan är lätt att komma åt av misstag. I övrigt är den mycket lätt att förstå sig på, och bildkvaliteten är inget att klaga på. Inte blir de i systemkameraklass förstås, men man har faktiskt inte alltid behov av det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto