Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla dessa färginställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

amandaolivia

Aktiv medlem
Har vissa svårigheter – som den amatör jag är - att ställa in rätt färgprofiler i min ganska nya utrustning och skulle vilja be om en guidning.

Utrustning:

Dator med grafikkort NVIDIA GEFORCE 9800 GT DRIVRUTIN 295.73
Skärm Eizo Fexscan 22” S2243W med Screen Manager Pro for LCD 3.2.1
Skärmkalibrering Spyder 3 Pro senaste vers. 4.0.2

Skanner Epson Perfection V750 med senaste drivrutin som finns att hämta.
Fotoskrivare Epson Stylus Photo R2880 även den med senaste drivrutin som finns att hämta. Photoshop bestämmer färgprofilen.

Photoshop CS5 64 bit. (Adobe RGB 1998).

Jag får inte kalibreringen att bli som jag vill ha den, utan tvingas ändra ”Brightness” i skärmprogrammet i efterhand till 100%. Sitter i ett mörkt utrymme och jobbar, endast svag belysning bakom skärmen. (Det är så jag vill ha det.)
Före färgkalibreringen säger Spyder Pro att jag skall ställa in ljushet och färg-temperatur via skärmprogrammet. Resultatet efter kalibrering blir för mörkt och en smula rött. Dessutom blir inte vitt så vitt som jag anser det skall vara.

Hur gör jag för att det skall bli bäst resultat i överallt?
 
Före färgkalibreringen säger Spyder Pro att jag skall ställa in ljushet och färg-temperatur via skärmprogrammet. Resultatet efter kalibrering blir för mörkt och en smula rött. Dessutom blir inte vitt så vitt som jag anser det skall vara.

Vad ställer du in för värden då? Du får väl ställa in ett högre värde, brightness kanske upp till 140-160 cd/m2 innan du startar profileringen. Har din Spyder någon sensor som mäter omgivningsljus, så stäng av den funktionen. Det är inte bra om du har för mörkt i rummet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.