Annons

Alla bilder kvar hos exet, får dem inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Diskarna är inte personliga, de har använts tillsammans.

"6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål."

Jag tror inte hårddiskar räknas till bohag. Kanske någon annan vet bättre?

Edit: Såg att det handlade om hårddiskar och inte dator. Får intrycket av att det är TS diskar som han använt till stor del för sin fotoverksamhet. Isaf lär det ju inte räknas som bohag.
 
Status Qou ?

Radera bilderna med henne närvarande och restora dem när du kommer hem.

Eftersom han vill göra så rätt som möjligt är väl ditt råd inte det bästa, förr eller senare kommer de fram att han lurat henne. Dom har ju ett barn tillsammans .......

Håller med Erland att dom inte klarar situationen själva, finns det nån i umgängeskretsen som bägge litar på ? Isf kanske denne kan sortera bilderna på olika externa hårddiskar å förstöra originalet. Alternativt flytta/radera bilderna på henne från hårddisken och visa att de är gjort för henne.
Eller nån sorts medlare som kan förklara den enes ståndpunkt och rättigheter för den andre.
De finns många ev lösningar de gäller bara att hitta den som fungerar ;-)

ThomasR
 
Går inte heller då hon vill ha bilder på dottern och henne själv osv. Resor och vardagsbilder.

Det verkar som ditt ex bestämmer allt. Hon säger vilka bilder du får behålla och vilka bilder hon själv skall ha. Det är ju du som sitter på rättigheterna och därmed är det du som bestämmer vem som skall göra vad med dina bilder.
Ställ krav, säg att det är dina bilder och att det är du som bestämmer villkoren. OM hon ställer upp på dina villkor så kanske du är vänlig nog att låta henne ta del av vissa av dina bilder. Berätta också att du har för avsikt att kontakta en jurist.
Det irriterar mig att du låter henne styra över dina bilder.
 
Nej hon har ju sagt att jag får ta bilderna om jag kommer hem till henne och för över de bilder hon godkänner. Men det känns inte hållbart. Kommer som sagt ta typ 50 timmar.

Hon har inget mandat att godkänna bilder innan du får tillbaka dem. Det är dina bilder. Det är du som gör henne en tjänst om hon ens får behålla kopior av några av dem.
 
Det verkar som ditt ex bestämmer allt. Hon säger vilka bilder du får behålla och vilka bilder hon själv skall ha. Det är ju du som sitter på rättigheterna och därmed är det du som bestämmer vem som skall göra vad med dina bilder.
Ställ krav, säg att det är dina bilder och att det är du som bestämmer villkoren. OM hon ställer upp på dina villkor så kanske du är vänlig nog att låta henne ta del av vissa av dina bilder. Berätta också att du har för avsikt att kontakta en jurist.
Det irriterar mig att du låter henne styra över dina bilder.

Det irriterar mig med och jag undrar vilka rättigheter jag har att klampa in hos henne och roffa åt mig hårddisken. Alltså jag vill veta att jag har lagen på min sida och kan kräva henne att överlämna hårddisken. Annars kan jag ju bara sitta här och veta att jag har rätt till bilderna men det är fortfarande hon som dikterar på vilket sätt jag måste göra för att få dem...
 
Hon har inget mandat att godkänna bilder innan du får tillbaka dem. Det är dina bilder. Det är du som gör henne en tjänst om hon ens får behålla kopior av några av dem.

Hårddisken ligger hos henne, hur går jag tillväga för att få den? Ska jag fixa bevis på det och hota med polisanmälan? Eller prata med jurist? Hon har ju som sagt också sina kanske 150 bilder där som hon tagit med mobilen.
 
Tänk på att hon kan ju helt enkelt bara radera diskarna och då, om hon gör rätt, så finns det inga bevis på att de har funnits där alls.
 
Tänk på att hon kan ju helt enkelt bara radera diskarna och då, om hon gör rätt, så finns det inga bevis på att de har funnits där alls.

Precis. Så hur gör jag? Jag är rädd att hon ska göra som innan jag lämnat tillbaka nyckeln (medan jag stod på lägenheten) då hon helt sonika fraktade bort datorn till nån vän eller släkting så jag inte skulle kunna hämta den. Hon kan ju göra samma sak med hårddisken. En gång sa hon när jag inte gjorde som hon sa att just ja, jag tappade hårddisken när jag städade så den är kastad.
 
Jag menar vi har ju köpt hårddisken som sambos men innehållet äger jag rätten till.
Innehållet är immateriellt och ingen äger det i den mening som man äger egendom. Du har förstås upphovsrätt till de bilder du har tagit, men det innebär inte att du har rätt att få en kopia av de bilderna av någon som äger disken de finns på.

Om ni har köpt disken tillsammans så äger ni den tillsammans, och då kan inte ditt ex lagligen hindra dig från att förfoga över disken (och det kan förstås inte du heller).

Jag tror dock (efter att ha läst igenom tråden) att disken räknas som din egendom och då har du förstås rätt att få tillbaka den.

Det irriterar mig med och jag undrar vilka rättigheter jag har att klampa in hos henne och roffa åt mig hårddisken.
Det ska du nog inte göra. Eftersom du inte längre bor där så kan det nog räknas som egenmäktigt förfarande att göra så. (Eventuellt som inbrott också). Kontakta hellre en jurist som kan råda dig till vilket som är den bästa metoden att få tillbaka diskarna.

Har du disktuterat den här saken med ditt ex via email? Då kan det ju finnas bevis för att diskarna existerar och det blir svårt för henne att kasta bort dem och säga att du ljuger.

Som sagt, att anlita en juridisk expert är nog det bästa i det här läget. En del fackföreningar ger juridisk hjälp, tror jag, så om du är medlem i en sådan kan det vara värt att kolla upp.
 
Eftersom han vill göra så rätt som möjligt är väl ditt råd inte det bästa, förr eller senare kommer de fram att han lurat henne. Dom har ju ett barn tillsammans .......

...

Jag menar med att återställa inte alls att han ska använda de bilderna på henne, det skulle bara vara ett sätt att slippa sitta veckovis med urvalet.
 
Jag menar med att återställa inte alls att han ska använda de bilderna på henne, det skulle bara vara ett sätt att slippa sitta veckovis med urvalet.

Hon vet att jag är hacker och har räddat förlorade bilder förr. :)

Jag menade så klart inte att jag skulle klampa in. Men jag menar att för att få disken måste jag ju få henne att överlämna den på nåt vis och det kommer hon inte göra om jag inte har nåt bra att komma med. Det finns förresten två diskar, en intern och en extern. Så egentligen skulle jag kunna ta en och hon den andra men hon vill ju som sagt inte.

Men jag får väl prata med en jurist och fråga om man kan komma med nåt sorts krav på disken.
 
Inte lätt inte ..

Jag menar med att återställa inte alls att han ska använda de bilderna på henne, det skulle bara vara ett sätt att slippa sitta veckovis med urvalet.

Oavsett så har han ju lurats !
Hon verkar ju inte helt omöjlig att ha att göra med iom att hon kan tänka sej att tillbringa många timmar tillsammans för att få de hon vill. Tydligen känner hon sej förorättad på nåt vis å vill "jävlas" för att ge igen, kanske ....liksom ..
Kanske man kan få hon att inse vilken tid de kommer att ta för att sortera ut bilder på henne och att hon inte kan göra vad hon vill med dom bilder han tagit. Så ett frö å låta de gro ;-) typ...

Skilsmässor är svåra eller värre.

ThomasR
 
Oavsett så har han ju lurats !
Hon verkar ju inte helt omöjlig att ha att göra med iom att hon kan tänka sej att tillbringa många timmar tillsammans för att få de hon vill. Tydligen känner hon sej förorättad på nåt vis å vill "jävlas" för att ge igen, kanske ....liksom ..
Kanske man kan få hon att inse vilken tid de kommer att ta för att sortera ut bilder på henne och att hon inte kan göra vad hon vill med dom bilder han tagit. Så ett frö å låta de gro ;-) typ...

Skilsmässor är svåra eller värre.

ThomasR

Ja man skulle väl kunna göra ett försök. Se hur mycket man hinner på 2 timmar och sen får man överväga hur man ska gå vidare utifrån det... Jag hade dock hoppats på att man skulle slippa det då hon visst är rätt omöjlig och har hotat både med att förstöra bilderna och kontakta soc osv när jag inte rättat mig efter henne.
 
Oavsett så har han ju lurats !
Hon verkar ju inte helt omöjlig att ha att göra med iom att hon kan tänka sej att tillbringa många timmar tillsammans för att få de hon vill. Tydligen känner hon sej förorättad på nåt vis å vill "jävlas" för att ge igen, kanske ....liksom ..
Kanske man kan få hon att inse vilken tid de kommer att ta för att sortera ut bilder på henne och att hon inte kan göra vad hon vill med dom bilder han tagit. Så ett frö å låta de gro ;-) typ...

Skilsmässor är svåra eller värre.

ThomasR

Tycker tvärtom, verkar labil, påstår sig att ha tappat och slängt disken när den finns kvar. Nog är det hon som luras än så länge.

Skulle inte vilja ha mina bilder kvar där en minut i onödan.
 
Bra idé

Ja man skulle väl kunna göra ett försök. Se hur mycket man hinner på 2 timmar och sen får man överväga hur man ska gå vidare utifrån det... Jag hade dock hoppats på att man skulle slippa det då hon visst är rätt omöjlig och har hotat både med att förstöra bilderna och kontakta soc osv när jag inte rättat mig efter henne.

Mm, tydligen bara hotat. Hade hon varit "omöjlig" så hade nog både disk å dator varit skrot vid de här laget.
Gäller att hitta nåt så hon känner att hon får "bestämma" (till en viss gräns) då kommer de att lösa sej.

ThomasR
 
Mm, tydligen bara hotat. Hade hon varit "omöjlig" så hade nog både disk å dator varit skrot vid de här laget.
Gäller att hitta nåt så hon känner att hon får "bestämma" (till en viss gräns) då kommer de att lösa sej.

ThomasR

Så har jag försökt lösa det mesta hittills. Men jag undrade om det fanns en annan väg än att jag ska sitta där och rensa bilder. Om jag har rätt till hårddisken på något vis liksom. Uppskattar alla svar hittills, stort tack för engagemanget!
 
Så har jag försökt lösa det mesta hittills. Men jag undrade om det fanns en annan väg än att jag ska sitta där och rensa bilder. Om jag har rätt till hårddisken på något vis liksom. Uppskattar alla svar hittills, stort tack för engagemanget!

Vem som har rätt till själva disken de vete f..n Där kan du nog få lika många svar som jurister du frågar ;-)
Kanske du kan hitta nåt rättsfall där liknande problem förekommit.
Bilder du tagit har du upphovsrätten till men resten ...????

ThomasR
 
Vem som har rätt till själva disken de vete f..n Där kan du nog få lika många svar som jurister du frågar ;-)
Kanske du kan hitta nåt rättsfall där liknande problem förekommit.
Bilder du tagit har du upphovsrätten till men resten ...????

ThomasR

Så det jag undrar egentligen är väl om hon kan hindra mig att få bilderna genom att helt enkelt inte låta mig hämta dem om hon inte känner för det.
 
Av hur du har beskrivit situationen tolkar jag det som att diskarna i bästa fall är dina och i värsta fall er gemensamma egendom (det senare verkar mindre troligt, men inte omöjligt). Inte i något av fallen har ditt ex någon laglig rätt att hindra dig från att förfoga över diskarna.

(Vem som har upphovsrätt till vilka bilder på disken är helt oväsentligt i det här sammanhanget. Det handlar bara om äganderätten till den fysiska disken.)

Problemet är förstås att ditt ex kan påstå att diskarna inte finns, eller att de är hennes, och då står ord mot ord, så det kan vara lite knepigt för dig att hävda din rätt om du inte har något sätt att visa att ditt ex ljuger om hon påstår att diskarna inte finns (t.ex. en email-konversation om diskarna) eller påstår att diskarna är hennes (t.ex. ett kvitto).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.