Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Algoritmer för mönsteridentifiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Var kan man hitta algoritmer som man kan använda för att hitta t.ex. konturer i en bild? Jag har ett litet tekniskt problem som skulle kunna lösas med en algoritm som fungerar liknande som filtret "Hitta konturer i nivå..." i PS 7.0.

Var kan man hitta en sådan algoritm?

Hej!

Jag håller på med en uppgift i bildbehandling just nu. Den går ut på att identifiera cirkulära objekt i en bild. Är du intresserad av att höra mer?

Metoden bygger på Hough-transformen som är enkel för cirklar. Elliptiska former är lite klurigare, där passar andra tranformer bra. Men för en allmän, oregelbunden form passa också Hough-tranformen bra även om den är väldigt beräkningsintensiv då.

Kan inte ge några praktiska råd, men i rent principiellt så tror jag att det är en lämplig transofmbaserad metod eller möjligen wavelets som bör funka. Gissningsvis finns hur mycket sådant som helst implementerat i diverse tilgängliga program på nätet. Sök på image edge detection.

Nja, edge detection kan maximalt bara vara en liten del av riktigare, roligare och kraftfullare lösning. Edge detection ger ju bara konturer, du vet ju inte att det är konturerna till just det du letar efter!

Om man vill hitta t ex en ellips (typ cirkel sedd ur perspektiv) och veta var i bilden den ligger och hur stor den är, hjälper inte edge detection mycket. Gissar att det är nåt sånt trådförfatteren är ute efter, har svårt att se nån teknisk tillämpning i att bara hitta kanter. (plus att jag är helt insnöad på min inlämningsuppgift nu och tror att alla vill lokalisera figurer i bilder bara för att jag vill det)

Han skriver iofs konturer, men inte vet jag vad det är han egentligen är ute efter. Ju speciellare grejer han letar efter desto speciallare (eller beräkningsintensivare) blir antagligen den matematik som löser problemet.

För övrigt hade jag under studietiden två kompisar som just gjorde exjobb om konturer i bilder. En populär uppgift, verkar det som.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar