Annons

akvarellpapper eller canvas från Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Har någon testat att beställa bilder på akvarellpapper eller canvas från Crimson? Jag är jättesugen på det och är nyfiken på kvalitén.

Jag puttar upp den här tråden igen eftersom jag undrar precis samma sak...

Skiljer sig canvas från crimson något mot andra som t.ex proformat, bildoteket m.fl där priset är betydligt högre.

Står Crimson upp till samma höga kvalitet, eller bör man lägga några extra kronor om man vill ha en riktigt bra canvas-utskrift?

//Peter

Har testat en akvarell, fungerade som alltid dvs smidigt och bra..

Kanske att "min" akvarell hade lite väl mycket färg, dvs inte för hög färgmättnad utan lite väl "tjockt" med färg fast det är ju väldigt svårbedömt..
och kan dessutom bero på motivet som inte var särskilt "akvarelligt" utan väl täckande.

Helhetsintrycket var bra, mycket bra.

/b

Jag har beställt både canavas och akvarell, och jag fick en fantastisk bild,bilden jag valde gjorde sig perfekt på bägge materialen.

Lite dyrare, men absolut värt det!

Har ni jämfört med något annat labb som erbjuder samma tjänst? Det skulle vara intressant att veta jämförelsen... Allt är ju relativt.

//Peter

peter_wahlström skrev:
Har ni jämfört med något annat labb som erbjuder samma tjänst? Det skulle vara intressant att veta jämförelsen... Allt är ju relativt.

//Peter

Jag har inte testat med akvarell och canavas på nåt annat labb, men däremot har jag testat flera andra labb när det gäller blankt och matt och crimson slog dom med hästlängder.

Min provbild var riktigt dålig, mörkt orginal, ingen kanonskärpa opch enormt arbetad i photoshop...nästan förstörd och ändå blev det bra (speciellt jämfört med andra labb)

Jag borde få rabatt så bra reklam som jag gör ;)

Ja, det låter ju bra...

Frågan är fortfarande om man får det lilla extra som man betalar för om man beställer från proprint eller proformat (samma lab?) i jämförelse.

Jag får väl beställa från båda och jämföra själv annars =o)

När det gäller vanliga papperskopior finns det som du säger inte många labb som gör sitt jobb. Det håller jag med om. Men det var bara en parentes.

peter_wahlström skrev:

Frågan är fortfarande om man får det lilla extra som man betalar för om man beställer från proprint eller proformat (samma lab?) i jämförelse.

Nu är jag kanske inte rätt person att blanda mig i diskussionen eftersom jag är inblandad i ett av nämnda företag.
Däremot vill jag gärna berätta om att i senaste numret av tidningen DigitalFoto har det gjorts ett test av Canvasbilder.
Nämnda labb i tråden är testade där.
Numret kom till prenumeranter idag och finns i butikerna när som helst.

Ang Crimson vs Bildoteket

Jag tror att den största skilladen är printupplösningen. Mig veterligen printar Crimson i 720 dpi och Bildoteket t.ex. i 1440 dpi, vilket då kan ge relativt stor skillnad om inte bilden och dess kvalitet är förlåtande. Materialmässigt är jag osäker, men en god kvalitet på canvas är som en bra tumregel en densitet öer 200g/kvm, vilket INTE är att jämföra med t.ex. Ikeas syntetiska "canvas". Är osäker på Crimson och ProFormat, men Bildoteket anger att de printar på 340g/kvm.

En dum fråga kanske, men vad är egentligen canvas och vad är dess fördelar? Går det att köra belysning genom canvas så man slipper fronbelysning?

/Andreas

woofes skrev:
En dum fråga kanske, men vad är egentligen canvas och vad är dess fördelar? Går det att köra belysning genom canvas så man slipper fronbelysning?

/Andreas

Canvas är en målarduk,"Ytbehandlad bomullsduk".
/Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar