Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akut, objektiv-val på resa

Produkter
(logga in för att koppla)

jompey

Aktiv medlem
Hej!

En kanske underlig fråga på ett forum.. Jag ska åka till St. Petersburg om två dagar och tänkte såklart ta med mig kameran. Jag tänkte dock bara ta med ett objektiv och valet står mellan 17-40L och 28-135 IS. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig, saknar antingen vidvinkel eller tele. 17-40 är mitt favoritobjektiv och drar väl ditåt men 28-135 är ju ett utmärkt reseobjektiv. Kameran jag använder är Canon 350D. Blir väl en hel del gatufotande, stadsmiljö men säkert också en del porträtt.

Snälla, kan jag få höra era åsikter i den här frågan som kan vara lite vägledning.

MVH
/Jonatan

Senast ändrad:
Jag hade också tagit 28-135 om det inte är inne i en stad det ska fotograferas.

Så valet blir därmed 17-40.

Tjena!

Jag var i Riga några dagar och hade då också begränsat mig till ett objektiv, nämligen tamron 28-75. Jag var fundersam innan om jag skulle klara mig utan vidvinkel, nu vart det inte så mycket fotat men de flesta foton togs med en brännvidd mellan 50-75. Det var någon gång när jag tänkt fotografera något risigt hus som jag saknade vidvinkel.

Smaken är ju olika, men jag kör ofta med ett fast 35mm på småbild när jag fotar folk och fä på stan.
Jag hade alltså tagit 17-40.

Tack för era bra svar. Var in och tjuvkikade lite på era bilder i stadsmiljö också. Får nog bli 17-40L (om ingen kommer med jättebra argument!!) ffa med tanke på vidvinkel i stadsmiljö, på en annan resa hade kanske 28-135 blivit valet. Att det dessutom är favoritobjektivet gör såklart sitt till också...

St.Pb = arkitektur, stadsvyer mm. Om du inte har med dig vidvinkel kommer du att förbanna dig själv ända till du åker dit nästa gång och har ordentligt med vidvinkel i bagaget för att korrigera tidigare misstag ;-)

Kan bara instämmma - ta med dig 17-40, dels för att gatufotande och stadsmiljö kräver vidvinkel men också för att det är ditt favvoobjektiv.

Hade själv en gång bara 35 mm i minsta vidvinkel för liknande fotografering (med analog fullformatskamera), saknade intensivt 28 mm eller ännu hellre 24 mm då.

Mer vidvinkel i gatufoto kräver förstås att du går rätt nära, men det blir också oftast bättre bilder då också. Om man törs gå nära vill säga...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar