Annons

AKUT HJÄLP! Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattson_

Aktiv medlem
Hej
Jag behöver akut hjälp med en sak.
Jag fotade idag ett gäng bilder med mitt minneskort, ett Sandisk Ultra II men bytte kamera från min 350-d till en canon 50D.
Jag kunde se bilderna i min gamla kamera men kan inte se dem i varken photoshop eller picasa. Det är rawfiler och de heter CR2 men det finns liksom ingenting i filen. Jag har panik och vet inte hur jag ska lösa detta, bilderna finns ju i kameran men går inte att göra något av .. Bör det gå att se dem i canons egna bildöppningsprogram?
Tacksam för svar!

50D är ju en ny modell. För att kunna öppna RAW-filer från den måste du ha de senaster versionerna av Camera Raw eller Canons DPP.

Mvh
Anders

den nyaste versionen är som jag förstår camera raw 5.1 och den har jag laddat ned nu men det står fortfarande "could not complete your request because its not the right kind of document" :S

Ah då förstår jag . Har laddat ned 4.6 också men det står fortfarande samma sak.. Finns det något annat jag kan ha missat? Tusen tack för hjälpen

Om jag inte är fel ute så las stödet för 50D till i Camera Raw 5 och eftersom den inte är kompatibel med CS3 så funkar det inte.

Att använda Canons programvara går förstås men om jag förstod rätt så var det en lånad kamera så då kanske inte det är så lätt heller.

Enklast är väl att be den som du lånat kameran av att konvertera bilderna åt dig.

Möjligen kan du kanske ladda ner senaste versionen av Canons DPP, men jag tror det kräver originalprogramvaran.

Förresten, kanske kan man fortfarande ladda ner Adobe Lightroom som testversion, om du kan få ner version 2.1 bör det finnas stöd för 50D där, tror jag....

Mvh
Anders

Nu har jag fått det att fungera!
Jag hade inte packat upp det korrekt, jag la den nedladdade filen i plug-in mappen i själva photoshopmappen så då var den korrekt installerad, nu fungerar allt som det ska. Tusen tack allihop!

Har man problem med att sitt RAW-format inte kan läsas av CS kan man gå omvägen via DNG-formatet, som är ett gratisverktyg Adobe utvecklat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar