Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AKUT!! Bildsida man får kopiera från?

Produkter
(logga in för att koppla)

sandrahansson

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp. Jag håller på att göra en powerpoint på högskolan. Behöver bilder! Jag vet att det finns en sida på nätet med en bildbank där man får ta bilder och använda sig av i skolan. Vad är adressen????

Vad man får göra med Flickrbilder?

En följdfråga till detta är vad man egentligen får göra med bilder som finns på Flickr. Får man använda dem för privat bruk? Får man använda dem i en Powerpointpresentation i skolan? Får man profitera på dem?

Det beror ju delvis på under vilken licens som bilderna är uppladdade, men helt uppenbar är ändå inte alltid gränsdragningarna.

Ett exempel: Image inSuggest (http://images.insuggest.com/) är en trevlig fotorekommendationstjänst som använder bilder från Flickr. Just nu visas det upp bilder i tumnagelstorlek på sajten, och om man klickar på dem så hamnar man på respektive bildsida.

Är det OK att göra så? Förmodligen. Men frågan är om det är OK att ta bilderna och också visa upp dem i originalstorlek på inSuggest? Och är det isåfall någon skillnad på om det skulle förekomma reklam på samma sida?

Det är lite problematiken med hela CC-idén (som jag förövrigt tycker är ett bra initiativ). Vad är definitionen på kommersiellt användande?

Lite är det nog så, att om man håller väldigt hårt på hur ens bilder kommer användas så ska man akta sig för att lägga bilder/filmer på sajter som facebook, flickr och youtube.

CC-licenserna är mig veterligen aldrig prövade juridiskt, så det är ju väldigt svårt med gränsdragningen.

Om det är till ett skolarbete så säger jag kör på. Blir du stämd får du väl hänvisa till den här tråden ;-)

Det finns ju en massa sajter som använder flickrs api för att hämta bilder. Antagligen (har inte heller läst EULAn) så har man godkänt det när man laddar upp bilderna på flickr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar