Ja det har du nog rätt i - men lite trist är det ju. Jag vill ju helst slippa att gå med i Facebook eller Instagram.
Vad jag däremot har märkt de senaste fyra månaderna, är att bloggandet här på Fs har ökat ganska mycket...! Det är bra, bara inte det blir på bekostnad av annat som t ex medlemmars intresse att lägga in och kommentera bilder.
/B
Jag sysslar också mest med bildberättelser och bloggar numera för det är som du säger det som verkligen lever och är särskilt kul och intressant på Fotosidan. Man kan självfallet fortsätta sura över ton i forum och tråkiga diskussioner eller så kan man delta med egna berättelser och bilder som bl.a. du verkar göra. Även om denna tid på året inte alls är min "fotoperiod", så har även jag lagt upp flera bloggar/portfolios de senaste månaderna och Corona-krisen inspirerar uppenbarligen många fler än jag, vilket jag är tacksam för, då det är ofta minst lika kul att läsa andras inlägg, som att göra egna.
Det brukar ju heta att "man inte ska slarva bort en kris" och ett sätt för mig att inte göra det är att fortsätta skapa bildberättelser. Det blir för trist att bara gnälla över tråkiga diskussioner på Fotosidan.
Jag vet inte hur du eller andra gör men det behöver ju faktiskt inte heller längre vara någon motsättning mellan bloggar och bilder vare sig dessa ligger i vanliga album eller portfolios.
Det går ju enkelt att integrera både portfolios och enstaka bilder i bloggarna genom portfolio- och bildlänkar i bloggtexterna och det går även hyfsat enkelt att gå åt andra hållet genom att integrera bildberättelsernas "bloggbakgrunder" med album/portfolios genom att gå in på "Mina bilder" - "Redigera albumino" och bara lägga in några HTML-rader som de nedanstående i "Beskrivning"-fältet:
</br>
<a href="
https://www.fotosidan.se/blogs/sten...iktigaste-helg-i-kristenhetens-viktigaste.htm"><h1 style="color:rgb(0,0,255)">--> En fyllig bakgrundstext till denna portfolio finns i min min fotoblogg</h1></a>
</br>
<a href="
https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm"><h1 style="color:rgb(0,0,255)">--> Länk till alla mina fotobloggar i kronologisk ordning</h1></a>
</br>
Jag och säkert många andra har nog funnit att texterna som skrivs exv. i en Portfolio är rätt svår eller omöjlig att formatera och då särskilt om man jämför med den klart förbättrade bloggfunktionen vi fått sedan någon månad tillbaka. Tack för den Fotosidan! Numera är det ju mycket enklare att skriva en välformaterad bakgrund/kontext till en bildberättelse i bloggdelen och länka därifrån till album/portfolis än att skriva texten direkt i portfolion.
Lägger man ovanstående korta rader i album/portfolio så får man två länkar överst i varje portfolio som gör det möjligt att enkelt hoppa mellan portfolion till antingen den aktuella portfolions berättelsebakgrund eller till den personliga bloggens början där man antingen kan bläddra genom alla berättelser kronologiskt eller där man via rubriketiketter för respektive blogg kan hoppa till den blogg/portfolio man önskar. Det här är också viktigt om folk på Internet hamnar direkt in i era album/portfolios.
Man kan självfallet även lägga förklarande texter på varje enskild bild i portfolion om man vill.
Om du går till roten av min blogg-lista så kan du se hur det funkar och ser ut:
www.fotosidan.se
Om ni inte använder "BlogEtiketter" så gör det! Gör man det så har man nära till alla dina bloggar och inte bara de senaste. En del klagar ju på att inläggen försvinner i flödet och etiketterna råder ju delvis bot på detta.
Det var nog min dags mest "kreativa ryck"
P.S. Även jag tycker att det vore kul om vi blev lite bättre än vi uppenbarligen är på att diskutera både bilder och berättelser och jag inser att även jag borde bli mycket bättre på det än jag varit. Man kan inte förvänta sig intresse och kommentarer/bilddiskussioner om man inte själv deltar i några. D.S.