Terje: Mycket på FS är ju teknik och prylar och blänkare om lanseringar av nya produkter. I en tid då få tillverkare finner det ekonomiskt omotiverande att lansera några nyheter då få ändå kommer köpa något, så är det naturligt att diskussioner kring detta kommer dö av syrebrist.
Detta borde väl ge just de som vill lyfta fram bilddiskussioner och diskussioner om exv efterbehandlingsprocesser m.m. och hur bilder faktiskt blir till just den möjlighet man säger sig längta efter. Så var finns nu de här kreativa människorna som möjligen känt sig undanskuffade av tekniken tidigare - eller har de bara helt tappat kreativiteten?
Ska man höras och synas så får man nog faktiskt försöka göra lite mer väsen av sig istället för att bara sitta där och deppa och apatiskt invänta den egna coronadöden, i vilken form den än må uppräda i!
..... och var finns de kollegiala diskussioner om hur man överlever som yrkesfotograf i krisen undrar en sån som jag, som inte är det. Håller ni på att förbereder er egen begravningen eller vad är det egentligen som INTE sker?
Just det ja, teknik och prylar och lanseringar av nya produkter. Och i denna allt större fokusering på detta förlorar man medlemmar. Saknar många som numera verkar vara borta från Fotosidan, letar efter något att titta på och läsa, men letar alltmer.
Vad som kommer dö av syrebrist har jag svårt att svara på, det får tiden visa. Har ingen koll på hur det ser ut i fotobranschen, och ingenting jag bryr mig som mycket om heller. Mitt fokus ligger som vanligt mot att fotografera, har inga långtråkiga dagar utan tvärtom. Men sedan är jag ju sådär jätteintresserad av bildskapandet så när jag inte är igång med mitt eget så gillar jag titta på bra fotografier, läsa intressanta texter kring bildskapandet och vill gärna provoceras/engageras. Kräver egentligen inget mer än vad jag själv redan sysslar med.
Var de kreativa människorna finns? Ja, det verkar bli alltmer glest på Fotosidan, så de har nog hittat andra kanaler. Några kanske har tappat kreativiteten av olika anledningar, men de flesta tror jag nog har sökt sig vidare.
Om någon sitter och deppar vet jag inte heller, men det känns som mer och mer sker utanför Fotosidan vilket jag är den första att beklaga. Tänk vilken samlingsplats Fotosidan kunde ha varit idag!
Att överleva Coronakrisen är för mig inga problem, den verksamhet jag har påverkas inte nämnvärt. Annat än att utställningen jag skulle haft nu i mars-april blir framflyttad till september (som det verkar). Mina heldagskurser med en deltagare ligger också rätt i tiden då det inte är mer än just en deltagare. Sedan finns ju mentorskapet som sker över mejl och Skype/Facetime som rullar på.
Någon begravning ser jag inte för min del åtminstone.
Mvh Terje