Byråkrat
Aktiv medlem
I LR finns en funktion i framkalla-modulen under objektivkorrigeringar som heter "Aktivera profilkorrigeringar". Ett kryss i rutan och LR hittar vad jag har använt för objektiv och hittar på något med bilden. Jag använder oftast Nikons 24-70 mm f. 2.8 och resultatet blir oftast att bilden "poppar" och plattas ut.
Min fundering är så här: det här objektivet är erkänt "bra" och ändå vill LR göra kraftiga korrigeringar. Är det så att objektivets rykte är överdrivet och korrigeringar verkligen behövs eller hittar LR på en massa dumheter som man borde låta bli?
Ska man verkligen använda den här funktionen om man vet att man har ett bra objektiv eller kan verkligen LR göra bilden "bättre"?
Använder ni profilkorrigeringar i LR?
Min fundering är så här: det här objektivet är erkänt "bra" och ändå vill LR göra kraftiga korrigeringar. Är det så att objektivets rykte är överdrivet och korrigeringar verkligen behövs eller hittar LR på en massa dumheter som man borde låta bli?
Ska man verkligen använda den här funktionen om man vet att man har ett bra objektiv eller kan verkligen LR göra bilden "bättre"?
Använder ni profilkorrigeringar i LR?