Annons

Aktiv D-Lighting?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte ens om jag har "Active-D Lightning" i min kamera (D2X) men når man inte motsvarande effekt genom att höja lågdagrar och sänka högdagrar i efterbehandlingen?
 
Jo det gör du med ett undantag, med D lightning så skapar kameran ett headroom upp till klippning vilket betyder att kameran underexponerar motivet jämfört med en normal mätning/exponering av samma motiv, så underexponerar du med ett steg så kan du också lägga liknande kurva själv om du fotograferar i raw.
 
Jag vet inte ens om jag har "Active-D Lightning" i min kamera (D2X) men når man inte motsvarande effekt genom att höja lågdagrar och sänka högdagrar i efterbehandlingen?

ADL påverkar som sagt algoritmerna för hur kameran beräknar korrekt (eller snarare 'lagom') exponeringsvärde, och därmed påverkas även själva exponeringen ifall du använder något annat läge än M.
exakt hur mätningen påverkas verkar vara minst sagt komplicerat, men tydligt är att ju högre kontrast motivet har, desto större korrektion (dvs underexponering).
jag tycker mig även märka att den vanliga viktningen map fokuspunkt i exponeringsmätningen skiljer sig jmf utan ADL.

man kan experimentera med detta genom att exempelvis fota ut genom ett fönster i soligt väder.
fokusera på något objekt och testa att komponera bilder där det ljusa fönstret tar upp olika mycket av bilden, jämför ADL av/på och notera exponeringsvärdena.
man kan även testa samma komposition, men växla mellan att fokusera på något objekt inne resp ute.

'uppstyrningen' som sedan sker i kamerans jgp-motor eller i din dator skiljer sig inte nämnvärt från en gammal vanlig kurv/kontrastjustering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.