ANNONS
Annons

AJ AJ AJ! Spricka i Kit lensen..

Produkter
(logga in för att koppla)

Warm

Medlem
Blev väldigt rädd då jag såg en spricka i min kit lens till D70 ( 18-70mm). Den är ca 0.6mm stor, i nedersta delen av obejktivet.

Vad ska jag göra?
Är det något jag borde oroa mig för?
Kan det fixas?
Hur mycket kan det tänkas kosta?

Alla experter, tveka inte nu utan hjälp mig!

/MVH

Pappa Georgio

Bilagor

• sprickaaa.jpg
    sprickaaa.jpg
    34 KB · Visningar: 965
Warm skrev:
Blev väldigt rädd då jag såg en spricka i min kit lens till D70 ( 18-70mm). Den är ca 0.6mm stor, i nedersta delen av obejktivet.

Vad ska jag göra?
Är det något jag borde oroa mig för?
Kan det fixas?
Hur mycket kan det tänkas kosta?

Alla experter, tveka inte nu utan hjälp mig!

/MVH

Pappa Georgio

Frontlinsen?

Du får nog räkna med en tusing för jobbet och upp till lika mycket för linsen.
Halva priset på objektivet alltså.

Kanske ett bra tillfälle att uppgradera till ljusstarkare zoom?

Ta det på hemförsäkringen annars så kostar det normalt 1500kr. För du har väl "allriskförsäkring" ?

Oärlig som jag är skulle jag nog "tappat" objektivet så att det absolut inte går att laga och få ut en ny på försäkringen.

Tja...det enda du kan göra, är att lämna in och få frontlinsen utbytt. Det är inte alls säker t att det syns i bilderna, så det kanske inte behöver åtgärdas.

Att byta en frontlins kan nog kosta en bra slant..kanske 2000:- Ibland (oftast) så har denna lins inga optiska egenskaper (slipning) och fungerar mest som ett skyddsglas.

Re: Re: AJ AJ AJ! Spricka i Kit lensen..

Dajo skrev:
Frontlinsen?

Du får nog räkna med en tusing för jobbet och upp till lika mycket för linsen.
Halva priset på objektivet alltså.

Kanske ett bra tillfälle att uppgradera till ljusstarkare zoom?

Ta det på hemförsäkringen annars så kostar det normalt 1500kr. För du har väl "allriskförsäkring" ?

Oärlig som jag är skulle jag nog "tappat" objektivet så att det absolut inte går att laga och få ut en ny på försäkringen.

Jag tycker ditt förslag passar in perfekt på mig ;] Är inte riktigt säker på att jag har "allriskförsäkring", täcker den vanliga hemförsäkring hela lagning/få ut en ny också, om man "tappar" den?

Jag har inte märkt något defekt med bilderna. Men jag tycker inte om att se en spricka i mitt objektiv. Jag bifogar en bild som jag tog nyss. Storleken och kvaliteten kanske inte motsvarar originalet så bra. Döm själv, jag ser inget defekt!

Bilagor

• ds.jpg
    ds.jpg
    36.1 KB · Visningar: 868
Det du får göra är att kolla i lite svåra cituationer, typ motljus, höga kontraster etc. Sätt en lampa långt bortanför/långt framför focuspunkten och kolla om "out of focus"-bollarna blir som de ska.

Re: Re: Re: AJ AJ AJ! Spricka i Kit lensen..

Warm skrev:
Jag tycker ditt förslag passar in perfekt på mig ;] Är inte riktigt säker på att jag har "allriskförsäkring", täcker den vanliga hemförsäkring hela lagning/få ut en ny också, om man "tappar" den?

Jag har inte märkt något defekt med bilderna. Men jag tycker inte om att se en spricka i mitt objektiv. Jag bifogar en bild som jag tog nyss. Storleken och kvaliteten kanske inte motsvarar originalet så bra. Döm själv, jag ser inget defekt!

Den vanliga hemförsäkringen täcker oftast inte "drulleskador".

Vill du vara riktigt olaglig så kan du teckna en allriskförsäkring och vänta 2 månader med att anmäla skada...

Det är i motljus som du kommer att märka att du har en spricka som bryter ljuset.

Om du har IF (hemförsäkring) så har de en drulleförsäkring, 1000 kr i självrisk tror jag, som bör täcka sådana saker. Det står i alla fall i deras papper, om man typ tappar en vas, eller en TV eller något, så täcker den det...

Andreas Hansson skrev:
Om du har IF (hemförsäkring) så har de en drulleförsäkring, 1000 kr i självrisk tror jag, som bör täcka sådana saker. Det står i alla fall i deras papper, om man typ tappar en vas, eller en TV eller något, så täcker den det...

Ingår den verkligen i hemförsäkringen?
Det brukar det inte göra.

Det här är ett publikt forum, fullt sökbart. Tror ni inte utredare av försäkringsbedrägeri kan använda Internet?

Tror du försäkringsutredare orkar kolla upp alla små fall?
Ok det finns en liten chans att de hittar, men det är nog bara om de tycker foto är intressant, är medlemmar och råkar utredan fallet med medans de slösurfar på fotosida.se samtidigt som de stämplar pappret. Men risken är nog minimal.

köp bättre

Jag skulle inte laga en så billig lins, bättre att spara pengarna till någon roligare glugg och stå ut med sprickan, jag tror inte det gör så mycket när det sitter i frontlinsen...Det kostar alldeles för mycket i proportion vad du får tillbaka...

jag har en kompis vars kamera flög i golvet på en spelning och objektivet gick i två delar. han fick ett nytt på hemförsäkringen med en självrisk på 1500. bättre det än 4000 för ett nytt objektiv.

En sådan liten skada slulle jag kanske försöka fixa själv.
Knata in till en verkstad som fixar stenskott på vindrutor. Och köp/få lite av deras "glaslim", limet skall man suga in med vacuum och härda med UV-ljus. Gör du ett snyggt jobb kommer du förmodligen aldrig märka på bildresultatet att det är en reparead lins.
Vacuum kan man fixa men en pump eller ännu enklare men en fylld vattenslang som man låter hänga ned någon våning. UV-ljus kan man låna från solen om man inte har en egen lampa, det tar bara lite längre tid.

Nome Nescio skrev:
Tror du försäkringsutredare orkar kolla upp alla små fall?
Någon kanske tipsar .. jag gjorde en snabb sökning, vi har ivartfall ett 30-tal medlemmar med mailadresser på de större försäkringsbolagen.

Hursomhelst, uppmuntran till brott är emot forumreglerna. Att utnyttja sin drulleförsäkring är ju dock helt OK.

Självklart skall man inte fuska med försäkringarna. Jag lider av det i en annan bransh där omfattningen försäkringsfusket har resulterat i en högre premie för samtliga försäkringstagare.

Jag postade precis innan sidbrytningen en variat på egenreparation. då jag tror att självrisken upptar nästan hela värdet av gluggen efter sedvanlig avskrivning.

Då och då har jag fått slip- och svetsstänk på mina glasögon. När man pillar bort dem så följer en liten bit av glaset med och det blir en grop i glaset. Sitter den här gropen i eller nära det normala synfältet blir det ett irriterande blänk som jag brukar dämpa genom att trycka till med en svart spritpenna i gropen.

Prova att sätta en liten, liten svart tejpbit över skadan för att undvika reflexer och se om det försämrar bildkvaliten. Gör det inte det kan du ju ta bort tejpbiten och svärta skadan med tex en svart spritpenna.

Andreas Hansson (Andreas Hansson) skrev:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Mja, det tror jag den gör, om inte kan det kanske vara värt att teckna den.

Andreas Hansson skrev:
Andreas Hansson skrev:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Mja, det tror jag den gör, om inte kan det kanske vara värt att teckna den.

Det brukar normalt vara en tilläggsförsäkring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar