Annons

Ai-till-Ais-konvertering?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Vet någon om det är möjligt att konvertera Nikons Ai-objektiv till Ais? Har sett att man kan konvertera från gaffelkoppling till Ai.

Bra fråga, jag har inte sett någon göra det. Däremot gör L-foto vanliga AI-konvertingar för 200kr. Antagligen filar dom bara ner bländarringen lite, dvs dom byter inte ut den. Jag vet heller inte om det är möjligt att Ais-konvertera, men det borde iofs vara möjligt, men någon måste göra det.

Kolla in den här sidan, gå på F-mount Index, så hittar du all information vad varje lite nedsänkning och pinne står för och vad de gör och med vilka kameror.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med svaret, men kanske länken kan hjälpa dig med att förstå vad som ska göras, om du inte allredan visste det förstås.

/Erik

ok. Tack för tips! Tyvärr verkar det inte funka, eftersom skillnaderna sitter inuti, eller hur det var.

Hej.

Jag har fått för mig att det fungerar ungefär så här. Ai-S objektiven kom ju när kamerorna försågs med programautomatik och tidsstyrd bländarautomatik. Då ska ju objektivets bländarring ställas in på minsta bländaren. När bilden tas styrs nedbländningen av hur lågt "hävarmen" i kamerahuset rör sig från läget när bländaren är helt öppen. För att det då ska bli rätt bländare på objektivet måste antagligen bländaren i ojektiven göras precisare så att ett visst utslag på kamerans "hävarm" ger samma bländare på olika objektiv.

Det är därför troligen inte möjligt / rimligt att konvertera från Ai till Ai-S eftersom troligen bländaren i objektivet då måste bytas ut. Dock har man väl bara nytta av Ai-S om man ska använda automatiklägena Program och Tidsstyrd bländarautomatik. För fotografering i manuellt läge eller med bländarstyrd tidsautomatik bör väl Ai och Ai-S objektiv vara likvärdiga. Så i stället för att konvertera objektiv är det väl en billigare lösning att använda dessa inställningar.

Thomas F

Jag tror du har rätt. Program- och bländarautomatik verkar funka med Ai-linser till min FA, även om huset hemlighåller vilken bländare den vill ha. Visserligen använder jag ytterst sällan dessa lägen utan kör nästan alltid M eller A, men man vill ju att det ska funka. Varför köpte jag inte en FE2 i stället? Någon som vill byta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar