Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agitering? Samt lite om vätskor...

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena! Är total nybörjare på det här med att framkalla själv, och första rullarna ska köras nästa helg. Men det finns ju en del begrepp som är lite svåra att fånga...Vad menas med agitering? Och sedan en fråga ang. vätska. Ska enbart framkalla svartvitt och jag brukar använda T-Max 100 film. Vilken vätska bör jag använda till den?

Tacksam för svar!

Med agitering menas att man "skakar" dosan. Eller rättare sagt, vänder den upp och ner och tillbaka ett visst antal gånger per minut.

Du bör kanske använda TMax-framkallare?
Ganska enkel att använda och säljs i "kit" med både framkallare och fix.

T-Max 100 går att framkalla i flera olika framkallare,bland annat klassikern D-76. Men sedan behöver du stoppbad och det finns att köpa också om man inte vill blanda själv av vanlig ättika. Därefter ska du ha fixeringsvätska och ett fix typ T-Max är nog att rekommendera där. En länk till en sida om filmframkallning. och kopiering.

T-Max 100 är en film som kräver mera noggrannhet och lite "experimenterande" för att komma underfund med. Hade själv lite problem med T-Max 100 när jag för några månader sedan började använda den, trots att jag framkallat film sedan mitten av 1970-talet. Men rätt framkallad ger den otroligt finkorniga och välgraderade negativ. Annars är nog traditionella filmer typ Efke KB 100 eller Kodak Tri-X lättare att lyckas med om man är nybörjare.

Tack för snabba svar!

Vill ju gärna ha 100-film. Tri-x verkar inte finnas som det. Kanske finns det nån annan 100-film som är enklare att framkalla än T-max? Tips mottages gärna?

mange78 skrev:
Tack för snabba svar!

Vill ju gärna ha 100-film. Tri-x verkar inte finnas som det. Kanske finns det nån annan 100-film som är enklare att framkalla än T-max? Tips mottages gärna?
Efkefilmerna finns i 25, 50, 100 och 400iso (fast 400 är egentligen=Ilford HP5+) De är väldigt tåliga för fel både i exponering och framkallning. Kanonbra filmer med superfint korn. Jag framkallar dem oftast i Acutol, men har även kört HC110 och Rodinal på dem någon gång. De är jättebilliga på t e x Photax och i mina ögon ett klart favoritmärke på lågisofilmer. Rekommenderas varmt.

Rekommenderar också Efkes filmer. De är kanon, tåliga och dessutom billigare än de flesta andra märken.

Som nämnts, så är också Kodak Plus-X ett mycket fint alternativ.

ANNONS