Makten
Aktiv medlem
Edit: Notera gärna att denna tråd är från 2010.
På många håll sägs det att man bör agitera med en rörelse som är såpass ojämn att den inte kan ge ränder i filmen, såsom genom vändning av dosan. Det kan ju låta självklart, men om man som jag har en dosa för två rullar vari man bara framkallar en i taget, så leder det ju till att filmen inte är nere i framkallningsvätskan under agiteringen. Är det verkligen bra?
Min dosa (Paterson) har en liten "snurrpinne" som är menad att sätta ner i mitten, varpå agitering sker genom att man roterar filmspiralen nere i vätskan. Då får man ju förstås en linjär rörelse, sett från filmens plan. Som då skulle kunna ge ränder. Men inte har tillverkaren gjort denna pinne utan att ha provat den?
Min fundering är om man skulle använda pinnen och samtidigt luta dosan liiiite fram och tillbaka, så att en mer ostrukturerad rörelse sker nere i vätskan. Det vore nämligen jävligt mycket smidigare än att vända på dosan, eftersom locket inte är 100% tätt. Det dräller alltså lite, lite vid varje vändning, vilket ger kemikaliestänk på bänken och väta på utsidan av dosan.
Sett till filmens totala framkallningstid så finns dessutom ju en påverkan av att man håller den utanför vätskan under delar av agiteringen. Kanske främst i början under de kontinuerliga vändningarna. Kodak har också olika rekommenderade tider för olika stora dosor, vilket jag antar beror delvis på detta.
Alla tankar och synpunkter emottages nyfiket!
På många håll sägs det att man bör agitera med en rörelse som är såpass ojämn att den inte kan ge ränder i filmen, såsom genom vändning av dosan. Det kan ju låta självklart, men om man som jag har en dosa för två rullar vari man bara framkallar en i taget, så leder det ju till att filmen inte är nere i framkallningsvätskan under agiteringen. Är det verkligen bra?
Min dosa (Paterson) har en liten "snurrpinne" som är menad att sätta ner i mitten, varpå agitering sker genom att man roterar filmspiralen nere i vätskan. Då får man ju förstås en linjär rörelse, sett från filmens plan. Som då skulle kunna ge ränder. Men inte har tillverkaren gjort denna pinne utan att ha provat den?
Min fundering är om man skulle använda pinnen och samtidigt luta dosan liiiite fram och tillbaka, så att en mer ostrukturerad rörelse sker nere i vätskan. Det vore nämligen jävligt mycket smidigare än att vända på dosan, eftersom locket inte är 100% tätt. Det dräller alltså lite, lite vid varje vändning, vilket ger kemikaliestänk på bänken och väta på utsidan av dosan.
Sett till filmens totala framkallningstid så finns dessutom ju en påverkan av att man håller den utanför vätskan under delar av agiteringen. Kanske främst i början under de kontinuerliga vändningarna. Kodak har också olika rekommenderade tider för olika stora dosor, vilket jag antar beror delvis på detta.
Alla tankar och synpunkter emottages nyfiket!
Senast ändrad: