Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Rodinal och 400 ASA

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hejsan!

Är en användare av Rodinal och gillar effekten som framkallaren ger. Använder just för tillfället Tri-X. Är det någon här som använder Rodinal och har några tips om "bra" 400ASA filmer?

Mvh

Peter

Senast ändrad:
Jag använder normalt inte Rodinal men däremot Tri-X men eftersom du troligtvis gillar grovt och skarpt korn kan jag ge dig andra tips hur detta åstadkommes. Vill du ha ännu grövre korn kan du använda surare stoppbad än normalt, öka framkallningstiden (fast då ökar du även kontrasten i negativet) eller varför inte öka stoppbadstemperaturen 4-8 grader. Att göra alltihopa samtidigt med Tri-X och Rodinal skulle vara intressant att se resultatet av? Byter du film från Tri-X till någon 400-film med T-kornsteknik (som har finare korn än tri-X) så kan detta vara förslag på hur man kan åstadkomma samma effekt som Rodinal ger. Fast då är det nog bättre att behålla Rodinalen och Tri-X.

Kopierar du tri-x+rodinal traditionellt eller scannar du in negativen?
Det är ju en väldigt trevligt kombination i mörkrummet. Är lite nyfiken på hur det funkar i en negativskanner...

TriX och Rodinal är en mycket bra kombination tycker jag. Har inte sett behovet av att gå tillbaka till T-kornsfilmerna igen.
Har funderat på PlusX och Rodinal och se hur de lirar tillsammans.

Inga problem att scanna rodinalframkallade negativ.

Någon som kört Neopan 1600 i Rodinal? Hemskt nyfiken på hur det blir. Jämförde mina D76-soppade neopan-neg med kompisens rodinalpressade TriX med visst avund.

MattiasL skrev:
Någon som kört Neopan 1600 i Rodinal? Hemskt nyfiken på hur det blir. Jämförde mina D76-soppade neopan-neg med kompisens rodinalpressade TriX med visst avund.

Neopan1600 är ganska hård..
Men här är - om jag inte missminner mig alldeles - ett exempel på Kodak TMaxP3200 exponerad som hmm.. 1600? och soppad i Rodinalen

Vardagsfrågor

Johan Okker skrev:
Neopan1600 är ganska hård..
Men här är - om jag inte missminner mig alldeles - ett exempel på Kodak TMaxP3200 exponerad som hmm.. 1600? och soppad i Rodinalen

Vardagsfrågor

Jag tycker Neopan 1600 ger bra gradiation för sin känslighet när man soppar den i Rodinal. Kornet är rätt distinkt ja, men skarpt, vilket ger ett bra skärpeintryck också.

FredrikB skrev:
Jag tycker Neopan 1600 ger bra gradiation för sin känslighet när man soppar den i Rodinal. Kornet är rätt distinkt ja, men skarpt, vilket ger ett bra skärpeintryck också.

Jag blev - visade det sig - aldrig riktigt kompis med Neopan 1600..men den körde jag primärt i TMaxRS. Har nog ett par 1600 som ligger.
Ska testa dem i Rodinalen.

Vilken spädning kör du? 1+50? 1+75? 1+99?

Tack för svar! Ska inhandla en flarra Rodinal och testa. Roffade visst åt mig tråden lite. Sorry. Men som svar på ursprungsfrågan så kan jag säga att jag också är väldigt förtjust i Rodinal. Ger vådligt snyggt korn och är fint till TriX.

Dags att framkalla några Neopan 400. Har en flaska Rodinal hemma, som jag kommit över. Värt att testa? Är det någon som vet? Lämplig framkallningstid och spädning?

Dags att framkalla några Neopan 400. Har en flaska Rodinal hemma, som jag kommit över. Värt att testa? Är det någon som vet? Lämplig framkallningstid och spädning?

Jag skulle spara rodinalen till lågkänsligare filmer eller tkorn, tmax 400 blir fin i rodinal bland andra, även trix funkar eftersom den nuvarande trix är väldigt lik om inte identisk med tkorn. Rodinalen står sig ju nästan hur länge som helst.

Till neopan 400 rekommenderar jag xtol 1+1, blir kanonbra med fint korn och teckning i både låg och högdagrar. Neopanen är ju min favoritfilm, så jag har kört en hel del av den genom åren även om det varit ett längre ofrivilligt uppehåll eftersom den inte funnits att få tag på.

Hur som helst, om du testar med rodinal kan du väl rapportera hur det blev jämfört med xtol eller d76?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto