Annons

agfa lådkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
säkert en jätteenkel grej...

hur laddar man en agfa lådkamera med film?

Det finns ju flera modeller, beroende på ålder. Kan du öppna kameran? En del öppnar man genom att först dra ut filmmatningsratten och sedan dela på boxen. Eller handlar det om hur filmen skall monteras? Är de en tom spole skall den placeras mot frammatnigsratten, sedan bara att lägga i rullen i det andra facket och dra fram lite film och fästa i frammatningsrullen.Drag fram ett till två varv.
En bild på kameran skulle underlätta om detta är åt skogen.

Hur gick det?
Tänk på att kameran kanske använder s.k 620-film som intill förväxling liknar "vanlig" 120-film.
Du kan spola om 120-film på 620 spolar i ett beckmörkt rum om du vill använda kameran.

det passade utmärkt med vanlig 120-film..men däremot är spegelsökaren (ell vad det kallas) väldigt smutsig och suddig. Kan man få sånt rengjort ell är det bara onödig kostnad?

Hej Elin.

Jag har en Eldorado Box och där är den sökaren gjord av en blank metallplatta.. dvs, det kvittar hur mycket man putsar, det kommer aldrig bli en spegel..

Nu vet jag inte om det är så i din låda.. Men tror det går att se när man öppnar bakstycket..

Jag äger en liknande Kodak No2 Brownie. Kameran köpte min farfar när han bodde i London 1929 till 1936. I höstas åkte jag tillsammans med min far till London för att fyra hans 70-årsdag. För skojs skull köpte jag 120-film och tog farfars kamera med (farfar är död sedan länge men det var kul och nostalgiskt att ha hans kamera med oss). Och det blev några bilder! Bifogar en bild på kameran och en bild tagen med den.
//Stanislav

Bilagor

• Kodak-Brownie-WEB.jpg
    Kodak-Brownie-WEB.jpg
    16.9 KB · Visningar: 562
  • Londýn-1-WEB.jpg
    Londýn-1-WEB.jpg
    21.4 KB · Visningar: 478
..snacka om lådkamera.
Själv har jag kört 24*36 i eviga tider (sen 40-talet), så jag har alltid haft en lite nedlåtande attityd (förvärvat) till lådkameror.
Men visst är det kul när det fungerar.

lm

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto