Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Isolette

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Hej!
Jag har hittat mormor & morfars gamla Agfa Isolette I. Den är rätt fint skick rent visuellt, bländare o slutare fungerar. Bälgen ser ut att vara rätt okej (fast jag har läst att den alltid är kass på Isoletten, vilket jag inte riktigt tror på). Allt utom fokuseringen fungerar. Fokkuseringsringen sitter fast på 1,7 m. Det är ju ett rätt bra avstånd för porträtt nu förvisso men det skulle ju vara trevligt att kunna ändra på den ändå.

Att skicka in den till någon reparatör är inte riktigt aktuellt pga. priserna men finns det något sätt att försöka sig på att få igång ringen själv?

Jag har läst att det troligtvis är fettet som har stelnat och gör att ringen sitter fast. Någon tipsade om att man kunde lägga in kameran i frysen ett tag, för att sedan ta ut den och värma fokuseringsringen med handen för att på så sätt rucka på det stelnade fettet... Är det något att rekomendera eller finns det något annat man kan testa?

Alltså: Vad ska jag försöka mig på?

Tacksam för svar!

/Jeppe

Bilagor

• agfa-isolette.jpg
    agfa-isolette.jpg
    21.1 KB · Visningar: 392
Ta i ordentligt... Min har alltid varit trög och om jag minns väl satt den fast när jag "hittade" kameran i soprummet.

Du kommer att bli nöjd med kameran, optiken är av riktigt hög kvalité...!

Senast ändrad:
Jag gjorde som du sa Georgius, tog i riktigt ordentligt! Jag lyckades faktiskt rubba den och snurra den lite fram och tillbaka men den är fortfarande väldigt seg så man får ju ta i en hel del för att fokusera.

Jag vet inte riktigt om jag vågar plocka isär den själv som i Jan's första länk. Är det någon här som provat själv och kan säga om det är något att rekomendera? Jag vill inte gärna förstöra den eftersom det är min mormor och morfars som dom använde för lääänge sedan. Dom där små skruvarna är väääldigt små och jag vet inte riktigt var jag ska få tag i en sådan skruvmejsel? Tips någon?

Tack så mycket för tipsen både Georgios och Jan!

/Jeppe

Jag har plockat isär, gjort rent och satt ihop både objektiv och slutare på sådana här gamla bälgkameror. Inte särskilt svårt, bara lite pilligt. En del verktyg är naturligtvis nödvändiga att införskaffa. Den ställbara nyckel, som på engelska kallas "spanner wrench", köpte jag från micro-tools i Tyskland:

http://www.micro-tools.com/Merchant2/d_spanner.htm

Små skruvmejslar och annat som behövs finns i regel på Clas Ohlson.

Mvh
Janne

Kom ihåg att ta bort fokuseringsringen innan du försöker vrida objektivet. Fokusringen är av mjukt aluminium, och du kan bryta stopp-piggarna under den om du är hårdhänt.

Skruva bara ut låsskruvarna tills du kan få loss fokusringen. Inte helt, för då tappar du dem.

Jag har fixat några Agfa-kameror, och det gick åt många tops doppade i kemiskt ren bensin för att få bort det stelnade fettet från gängorna. Jag klippte t.o.m. snett av ett par plasttops och skrapade rent i gängorna. Sedan fettade jag dem lite. Nu går de mycket mjukt att vrida.

Dessa kameror har frontlinsfokusering, vilket betyder att det bara är det främre linselementet som rör sig när man ställer in skärpan. De övriga linserna sitter fast på sina platser.

När man skruvar ur linserna från framsidan av slutaren så ser man att de sitter i två mässingsfattningar.

Frontlinsens fattning är en enda man vrider på när man fokuserar, så den ska vara fettad.

Tyvärr använde Agfa ett dåligt fett som reagerade med mässingen till en grön oxid och blev stel med tiden. Så det gamla fettet måste bort och ny på plats. Använd inte olja!

Andra linsens fattning ska ju sitta fast i slutaren, så den fettar man inte.

Bilagor

• agfaobjektiv.jpg
    agfaobjektiv.jpg
    42.8 KB · Visningar: 271
Tack så mycket för hjälpen! Jag kanske ska försöka mig på detdär. Men Jan vad ska man ha de där micro-tools till? Sen undrar jag, när man har skruvat bort de minimala fästskruvarna där fram, är det bara att dra ut det där då eller måste man ta bort objektivet från bälgen?

/Jesper

Nej, du kan skruva ut den främre delen av objektivet nu. Håll stadigt om slutaren och vrid objektivet motsols. Om du måste så kan du använda en polygrip *försiktigt*, med något mjukt mellan käkarna och objektivet.

När du tagit lös objektivet, så är det dags att försöka få isär fattningarna för frontlinsen och andralinsen.

När du lyckats så rengör du gängorna noga från gammalt fett. Rengör linserna. Sedan fettar om med ett lämpligt fett för mekanik. Det bör vara ett rätt tjockt fett, som du lägger på tunt - bara så att det hamnar i gängorna utan att "svämma över".

Bara gängorna för den inre frontlinsfattningen ska fettas, inte den yttre fattningen som ska in i slutaren.

När du är klar så skruvar du in den yttre fattningen i slutaren, som på bilden. Sedan frontlinsfattningen.

Därefter är det dags att justera skärpan till oändligt innan du försiktigt sätter på fokusringen och låser med skruvarna.

Bilagor

• agfaslutare.jpg
    agfaslutare.jpg
    43.9 KB · Visningar: 213
Micro-Tools är ett företag som säljer grejer till bl.a. kamerareparatörer.

Det är väldigt praktiskt att använda t.ex. en sådan här ställbar nyckel när man jobbar med objektiv och slutare.

Bilagor

• linsverktyg.jpg
    linsverktyg.jpg
    34.7 KB · Visningar: 214
Jag har precis köpt en jättefin Isolette 2 för 115 kr på tradera :)

Har skruvat dän avståndsringen men kan inte komma på hur jag ska få grepp om fokuseringslinsen.. jag vill få bort den nu! Finns det något sätt för att underlätta skruvningen.. och förresten, vad är motsols för håll?

Tacksam för svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar