Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladets experter tipsar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tog inte lång tid innan även denna tråd blev en digitalt vs analogt. Extremt tråkigt.

Hur som helst ville jag bara säga att tipsen är väl ändå inte menade för hängivna fotoentusiaster? Tips i kvällspressen tolkar jag som tips för alla och då ska de även funka för någon som aldrig köpt en kamera förut.

Jag tycker att tipsen var helt ok.

Roligare är det när typ Slitz och dylika tidningar ska börja recensera EOS 1D Mk III. Det har gått en hysteri i systemkameror anser jag, alla ska ha en gärna två. Sedan gillar jag inte när "saker" börjar att kallas för "PRYLAR", för mig är inte en systemkamera en pryl utan en avancerad kamera, en mp3-spelare kan man kalla för en pryl. Men inte en systemkamera!

ThomK skrev:
Det låter som om du var väldigt insatt i både politik och foto, montro vad gammal du är ??
/Thomas..

Hehe, jag har alltid föraktat Aftonbladet som dagstidning (ja, det är en kvällstidning ursprungligen), en bra beskrivning är att det är en blandning av t.ex. se&hör + TV3 direkt (särskillt som tv3 direkt var för några år sedan). De vill ju nå en så bred målgrupp som möjligt, så det sätter ribban så lågt så man snubblar på den om man något sånär är inriktad i det berörda ämnet.

Tycker det är klart okej tips. Man måste se vem som är målgruppen. Det är knappast en guide för någon medlem på FS t.ex. Därför kan vi sitta här och förlöjliga och klappa oss på huvudet. Själv gillade jag sista meningen under röda ögon.

"Kameror med teknik för att reducera detta redan innan bilden tas för fotografen gladare."

Läs och begrunda... jag förstår ju vad han menar, men det där blev bara fetfel :) Går folk omkring med röda ögon alltså? :)

Mortella skrev:
Hehe, jag har alltid föraktat Aftonbladet som dagstidning (ja, det är en kvällstidning ursprungligen), en bra beskrivning är att det är en blandning av t.ex. se&hör + TV3 direkt (särskillt som tv3 direkt var för några år sedan). De vill ju nå en så bred målgrupp som möjligt, så det sätter ribban så lågt så man snubblar på den om man något sånär är inriktad i det berörda ämnet.

Vi ska väl inte blanda in politiska åsikter
i en journalists bedömmning av av kamoror men,
du utgår från tidningens politiska åskådning
och värdering när du bedömmer om artickeln är bra för dig som har mångårig erfarenhet både av politik och foto.
Alla är inte lika insatta som du i dessa ämnen.
/Thomas..

ThomK skrev:
Vi ska väl inte blanda in politiska åsikter
i en journalists bedömmning av av kamoror men,
du utgår från tidningens politiska åskådning
och värdering när du bedömmer om artickeln är bra för dig som har mångårig erfarenhet både av politik och foto.
Alla är inte lika insatta som du i dessa ämnen.
/Thomas..

Nej nej, jag tycker aftonbladet är något av det sämsta som publiceras på daglig basis, oavsett dess politiska ställning. Sen tycker inte jag att jag överhuvudtaget gjorde något politisk yrkande, men allt ligger i betraktarens ögon.

Artikeln är väl bra om man ska köpa sin första digitala kompaktkamera, har man läst in sig lite på hemsidor och andra forum under en eftermiddag vet man antagligen redan det som de listade. Det räcker ju att scrolla ner och se deras tips för dator/mobil/spelkonsoller med, det är uppenbart att det inte är några tips för folk som överhuvudtaget har ett almän intresse inom dessa kategorier då de redan vet det som listas, det var det jag ville få fram! :D efter många om och men.

ThomK skrev:
Jag är övertygad om att en mycket stor del
av alla fest/helg fotografer skulle vara lyckligare med en analog kompaktkamera.

Det är mycket enklare att lämmna in en rulle för framkallning kopiering än att sitta vid datorn
fem gånger om året och syssla med något man
kanske inte kan eller är intresserad av.
Enbart för att hänga med i digitalhysterin.
My point of vue.
/Thomas..

Du har helt rätt. Jag är rätt trött på att hjälpa halva släkten att flytta bilder från digital kamera in i datorn och säkerhets kopiera. Lättare att ladda kameran med film och lämna in på framkallning....

Är det någon som vill hjälpa min pappas moster som är 72 år att flytta bilder????

Har nyss lyckas få farsan att göra detta arbete på egen hand....

Kanske skulle det stå en varnings skylt på digital kamera som på cigarett paket :)

// Fredrik

Jag ångrar redan att jag klickade på länken. Bra tips, men självklart måste de avrunda med ett stavfel.

David G skrev:

Jag lämnade "nyss" in en diafilm för framkallning det var två veckor sen, tänkte åka och kolla om den kommit tillbaka i morgon. Förra gången tog det 2,5 veckor innan jag fick se mina bilder, med den digitala så tar det typ en sekund, fast det är ju lite kul med film förståss, nästan lyxigt, m
en så kostar det ju 200kr/rulle.

Tja. Jag lämnade in idag på morgonen både dia och neg och hämtade efter jobbet. Betalar drygt 45kr för Dia/neg framkallning. Kanske går att hitta billigare men inte lika snabbt och smidigt och bra (hängmaskiner). Vad använder du för labb???

Förr så gick de riktigt otekniska in med kameran till fotobutiken som fick ta ut filmrullen och sätta i en likadan. Nu går de in med digitalkameran och får minneskortet tömt och tillbakasatt. Stor skillnad...

fredrikru skrev:
Du har helt rätt. Jag är rätt trött på att hjälpa halva släkten att flytta bilder från digital kamera in i datorn och säkerhets kopiera. Lättare att ladda kameran med film och lämna in på framkallning....

Är det någon som vill hjälpa min pappas moster som är 72 år att flytta bilder????

Har nyss lyckas få farsan att göra detta arbete på egen hand....

Kanske skulle det stå en varnings skylt på digital kamera som på cigarett paket :)

// Fredrik

Tack Fredrik, äntligen en realist som ser problemet för många sk:äldre.

Alla är vi inte tekniknördar som fick datorn före nappen.
Men med tanke på den oerhörda mängd kort som
offentliggörs på FS varje dag, så vore det bättre om nappen hade kommit först.
Då hade kanske själkritiken hunnit mogna innan datorn kom i bruk.
/Thomas..

fredrikru skrev:
Tja. Jag lämnade in idag på morgonen både dia och neg och hämtade efter jobbet. Betalar drygt 45kr för Dia/neg framkallning. Kanske går att hitta billigare men inte lika snabbt och smidigt och bra (hängmaskiner). Vad använder du för labb???

Var lämnade du in den?

Använder och anvämder, i det här fallet är det nog jag som är amatören, och som amatör så hittade jag en Fuji-butik i samma hus som jag köper mat i. Nu är det inte bättre än att Fuji inte verkar ha nåt E6-labb i sverige för dom skickar filmen till tyskland, därav dom 2,5 veckornas väntetid.
Filmen (sensia 400) kostade knappt 120kr och framkallninge omonterat nästan 80kr, tillkommer oglasade dia-ramar för dom bilder som faktiskt blev bra.

Om det inte varit för kemins bristande hållbarhet hadde jag framkallat själv.

Jag tycker tipsen var bra och sunda. Tänk om alla runt omkring en som frågar vad de skall köpa kunde ta till sig det där först. Fast det där med röda ögon var ju som sagt lite komiskt, där förstår jag inte ens vad han menade.

Dålig korrekturläsning kanske? Tror han menade: "Kameror med teknik för att reducera detta redan när bilden tas gör fotografen gladare". Det var så jag läste det i alla fall.

Men så läser jag inte texter i 300% heller liksom jag inte glor på pixlar i motsvarande förstoring. Det verkar vara brus&pixel-kramare som har störst problem med dessa i grunden sunda råd.

Man ska kanske notera att det är experttips och inte tips till självutnämda experter. Det är en viss skillnad. Tycker råden var bra för vanligt folk vilket antagligen är i majoritet bland AB:s läsare.

Mvh
Maverick

Som någon skrev här så bör man väl tänka på vilken målgrupp de riktar sig mot.
Om man kommer med alltför avancerade tips till folk som inte är lika intresserade som vad vi på FS är så är nog risken att de tappar intresset och inte tar åt sig informationen.

/Benny

før att vara supertips! så tog de upp vældigt lite text

klart att det ær svårt vad som ær ett supertips, de fick med ganska relevanta grejer men...

nu ær ju de flesta på denna sida lite længre kommna i vårt fotograferande æn de som kænner att de vill køpa en kamera før førsta gången och inte har något direkt intresse kanske.

ANNONS