Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladets experter tipsar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Undra hur många års högskoleutbildning det krävs för att komma fram till såna expertutlåtanden..

ja vad ska man sæga... :)
det ær ju inga feluttalanden men før att vara expert tips var det magert. Inget øverdrivet intelligenta kommentarer...

Det var väl inget större fel på tipsen i sig, men motiveringarna och förklaringarna var bland det magraste jag sett.
Det känns som det hela i ihopskrivet på fikarasten..

Nu står det ju att han är prylexpert och inte specifikt kameraexpert.

Det är väl fem råd som inte är så dumma för de som ska skaffa en semesterkamera, speciellt det där om optisk respektive digital zoom.

Fem enkla superbasic råd. Så kortfattade att de flesta kanske t.o.m kommer ihåg dem när de står där i affären och ska köpa sin första digitalkamera.

Han nämner inte ens att kameran bör vara snabb.
Det finns väl knappast något mer irriterande och som förstör bilderna mer än en kamera som är slö när man tar snapshots?

Det där med anti-röda-ögon fungerar sällan särskilt effektivt, ofast är det mer irriterande än bra, då motivet (personen) blir irriterad av den blinkande blixten och gör en ofrivillig grimas.

Fattar inte att folk går på den där digitalkompakthysterin... Du kan ju få bilder som utklassar fett om du bara sätter en Fuji Superia 200-film i en lite bättre analogkompakt.. typ Olympus My2..

Dels så stämmer inte det, men framför allt så ger digitalkameran hundra andra fördelar, som att man kan se bilden innan man tar den och omedelbart efter man tagit den exempelvis.

Danlo skrev:
Fattar inte att folk går på den där digitalkompakthysterin... Du kan ju få bilder som utklassar fett om du bara sätter en Fuji Superia 200-film i en lite bättre analogkompakt.. typ Olympus My2..

Men det är ju jobbigt med film, om man nu inte har en sån där Frontier-maskin hemma.

Skicka in en rulle till ett vanligt labb och få tillbax 36st 10x15 och skicka in 36 likadana bilder tagna med en bra digitalkompakt i 10x13 till ett vanligt (nät)labb, vilka tror du kommer se bäst ut?

Jag använder mig av det exemplet, eftersom det är vad 99.9% av familjefotograferna gör om de ska ha kopior.

Senast ändrad:
ta 400 bilder med en digitalkompakt och skicka in 36st för 10*15 bilder eller ta 36st med ananlog kompakt och framkalla. vad blir bäst bilder?

Jag är övertygad om att en mycket stor del
av alla fest/helg fotografer skulle vara lyckligare med en analog kompaktkamera.

Det är mycket enklare att lämmna in en rulle för framkallning kopiering än att sitta vid datorn
fem gånger om året och syssla med något man
kanske inte kan eller är intresserad av.
Enbart för att hänga med i digitalhysterin.
My point of vue.
/Thomas..

Det finns inget som hindrar att du skickar in minneskortet, precis som med en rulle, så det där är ett nonsensargument.

Det är bara att radera de bilderna du inte vill ha direkt i kameran och sen skicka.

Senast ändrad:
Å när man väl har fått moster Greta att resa 100 mil för att vara med på festen så kan man kolla direkt i kameran och se om hon fastnade på bild. Blev det inte bra - radera och på´t igen. Kanske inte direkt kul att upptäcka det nån vecka efter det att hon åkt hem igen.....

Med en digital kamera kan man se bilden direkt på kamerans display, behövs inte skickas in nånting, det behöver man förvisso inte med en analog direktbildskamera heller, men sist jag kollade så var det ganska dyrt.

Varför verkar så många tro att man vill ha alla sina bilder på papper? Och då menar jag alla, även dom dåliga.

Men jag ha inget emot analogt egentligen, om nån kan förse mig med en C-41/E6-maskin, filmskanner och film och kemikalier för en så där 1000-1500kr per år så skulle jag kunna tänka mig att byta bort min digitala kamera.

Jag lämnade "nyss" in en diafilm för framkallning det var två veckor sen, tänkte åka och kolla om den kommit tillbaka i morgon. Förra gången tog det 2,5 veckor innan jag fick se mina bilder, med den digitala så tar det typ en sekund, fast det är ju lite kul med film förståss, nästan lyxigt, men så kostar det ju 200kr/rulle.

ThomK skrev:
Jag är övertygad om att en mycket stor del
av alla fest/helg fotografer skulle vara lyckligare med en analog kompaktkamera.

/Thomas..

Hrm...är inte det att inkompetensförklara ganska många fest/helgfotografer som gjort sitt eget val och som trivs med digitaltekniken?

Är de inte nöjda kommer de säkert att gå tillbaka till den analoga tekniken igen. Tror jag.

/Arne

En kategori fotografer skulle nog klara sig mycket bättre med en analog - de som aldrig kommer ihåg att ladda batterierna!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto