Annons

Afrika - migrationsäsong

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
Har någon varit i Arika och fotat migrationsäsongen?

Isf, hur hittade ni eran resa? var rekommenderar ni och vad rekommenderar ni INTE att göra?

Sugen på att åka ner om nästa november.

MVH
Magnus
 
Är det migrationen i Serengeti/Masai Mara du tänker på? Gör i så fall en sökning på ordet safari så kommer säkert en hel del matnyttigt upp.

// Daniel

PS.Som planerar en fotoresa till Serengeti/Ngorongoro om cirka ett och ett halvt år. DS
 
Hej!

Har varit i Kenya två gånger. Det finns väl i huvudsak två sätt att resa.

Antingen tar man en gruppresa, men då åker man ofta runt halva landet och det blir ganska stressat. Man kan tex. inte stå och vänta på rätt ljus eller motiv. Denna typ av resa har de flesta resebyråer.

Det andra sättet är att åka till en eller flera Lodger som har "gamedrives" dvs turer för att titta på djuren. Här brukar det inte vara lika stressat, har man tur så är alla i bilen fotografer. Dessa resor går att hitta hos specialresebyråer, men Svenska resebyråer bör kunna hjälpa till. Anm. Väljer du detta sätt och vill till flera platser, se till att de hämtar vid lokala flygplatsen (det tar evigheter att åka bil i afrika).

/John-Olof
 
Maasai Mara, Kenya

Jag har varit i Maasai Mara vid många tillfällen. Du hittar artiklar, reserapporter, bilder mm på www.tommyhansen.se.

Jag kan ge dig bra och pålitliga kontakter i Maasai Mara om du skickar mig ett mail. En flygbiljett Arlanda - Nairobi ToR kostar ca 7000 kr. Sedan rekommenderar jag att du flyger in till Mara och landar på savannen med Air Kenya från den lilla flygplatsen Wilson Airport (ca 20 min bilfärd fr Kenyatta Int. Airport), priset för inrikesflyget är ca 100 USD. Det är klart mycket bättre att flyga in än att färdas med bil mellan Nairobi och Mara. Vägen är ett "never ending project" som drivs av internationella biståndspengar och ständigt är i uselt skick, dessutom tar resan lång td. Väl nere i Mara får du räkna med att betala ca 100 USD/dag för en 4x4 Jeep med chaufför samt 20 USD/dag i parkavgift. Boendet kan ordnas till mycket förmånligt pris i området Osinoni om du inte har krav på Pool, bar, AC och andra bekvämligheter.

Du kan flyga från Arlanda vid 17-tiden på eftermiddagen och börja fotografera i Mara vid lunchtid dagen efter. Jag kan verkligen rekommendera ett besök i Mara. Skillnaden mellan Serengeti och Mara är bl.a. att det är mycket mer reglerat hur bilarna får färdas i Serengeti. Jag törs påstå att du kommer mycket närmare djuren i Mara.

/Tommy
 
Serengeti.

Jag och min sambo var i Tanzania mars -07. Gnuerna och zebrorna hade börjat att samlas för den långa vandringen norrut. Jag kan säga dig att det var en helt sjuk upplevelse när vi klev ur jeepen mitt i serengeti (fast jag tror det var förbjudet) och åt medhavd lunch bara 100 m från alla gnuerna... Går inte att beskriva känslan.

Vi åkte med Trackers. De är inte billigast, men jag tror nog att de är BÄST!!!

www.trackers.se

Vi landade i Arusha, åkte till vulkanen Oldonyo lengai, besökte masaier, vidare till Ngogongoro kratern, in i Serengeti, ett snabbt besök vid victoria sjön, tillbaka in i Serengeti, luftballong över savannen, flyg till Zanzibar och sen hem.

Det var en helt skräddarsyd resa och bara jag, sambon och guiden i bilen. (skönt att slippa gruppresenärer!!!)

Vi hade en stor land rover jeep med gott om plats (sex sittplatser), med ett helt öppningsbart tak. Det var med andra ord inga som helst problem att få bra fotovinklar för oss båda!!! Vår guide/chaufför var mycket kunnig och han märkte ganska snart vad vi var intresserade av.

Titta in på min hemsida. Där finns en reseberättelse från just den resan.

www.majkel.se

Klicka på "Till fotosidan" längst nere till höger. i högerspalten vid fotoböckerna, klickar du på Tanzaniaboken.

Jag har varit i sydafrika ett på gånger och i Namibia, men Tanzania ligger i en helt egen klass när det gäller djurlivet!!! Så vill du se många djur och uppleva "savannen", res till Tanzania!!!

Jag och sambon ska resa till sydafrika och namibia igen i november. Men det går liksom inte att jämföra med Tanzania! Det blir en helt annan resa, med helt andra upplevelser.

Vill du uppleva genuina masaier så ska du definitivt åka till Oldonyo lengai området. Det finns byar på andra platser, bla vid Ngorongorokratern, som tar emot turister, men då blir det helt plötsligt en "turistattraktion" med andra turister. Vid oldonyo lengai var vi helt ensamma och fick uppleva äkta masaier och se hur de levde.

Magnus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.