Serengeti.
Jag och min sambo var i Tanzania mars -07. Gnuerna och zebrorna hade börjat att samlas för den långa vandringen norrut. Jag kan säga dig att det var en helt sjuk upplevelse när vi klev ur jeepen mitt i serengeti (fast jag tror det var förbjudet) och åt medhavd lunch bara 100 m från alla gnuerna... Går inte att beskriva känslan.
Vi åkte med Trackers. De är inte billigast, men jag tror nog att de är BÄST!!!
www.trackers.se
Vi landade i Arusha, åkte till vulkanen Oldonyo lengai, besökte masaier, vidare till Ngogongoro kratern, in i Serengeti, ett snabbt besök vid victoria sjön, tillbaka in i Serengeti, luftballong över savannen, flyg till Zanzibar och sen hem.
Det var en helt skräddarsyd resa och bara jag, sambon och guiden i bilen. (skönt att slippa gruppresenärer!!!)
Vi hade en stor land rover jeep med gott om plats (sex sittplatser), med ett helt öppningsbart tak. Det var med andra ord inga som helst problem att få bra fotovinklar för oss båda!!! Vår guide/chaufför var mycket kunnig och han märkte ganska snart vad vi var intresserade av.
Titta in på min hemsida. Där finns en reseberättelse från just den resan.
www.majkel.se
Klicka på "Till fotosidan" längst nere till höger. i högerspalten vid fotoböckerna, klickar du på Tanzaniaboken.
Jag har varit i sydafrika ett på gånger och i Namibia, men Tanzania ligger i en helt egen klass när det gäller djurlivet!!! Så vill du se många djur och uppleva "savannen", res till Tanzania!!!
Jag och sambon ska resa till sydafrika och namibia igen i november. Men det går liksom inte att jämföra med Tanzania! Det blir en helt annan resa, med helt andra upplevelser.
Vill du uppleva genuina masaier så ska du definitivt åka till Oldonyo lengai området. Det finns byar på andra platser, bla vid Ngorongorokratern, som tar emot turister, men då blir det helt plötsligt en "turistattraktion" med andra turister. Vid oldonyo lengai var vi helt ensamma och fick uppleva äkta masaier och se hur de levde.
Magnus.