Annons

Affinity, skillnad på nef och jpg.

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Jag har använt Affinity några månader och lagrar både nef och jpg på minneskortet vid exponeringen. Då jag tittar på bilden i bildvisningaprogram t ex Faststone och Photomecanic så ser de likadana ut. Men då jag tar upp bilderna i Affinity så är nef-bilden mörkare ån jpg-bilden. Detta hände för någon vecka sedan. Dessförinnan var bilderna likadana. Andra program visar fortfarande nef och jpg-bilderna som identiska. Vad kan ha hänt? Har jag avmisstag ändrat någon inställning i Affinity. Eller möjligen i kameran. Men i så fall borde väl detta synas i andra program också. Jag använder Nikon Z6.

Kanske så enkelt att de andra programmen primärt visar den inbäddade jpeg-bilden från nef-filen vilken alltid ska se lika ut som den separat av kameran genererade jpegen?

Affinity kör väl sig egna raw-motor vilken försöker tolka nef:en på egenhändigt och den tar verkligen inte hänsyn till Nikons profiler och kurvor.

Vet inte hur det är med photomecanic men fasstone visar bara den inbäddade jpg-bilden. Detta ser du om du tittar på upplösningen när du klickat upp bilden i helsskärmsläge (i alla fall på nikonbilder) där den inbäddade är mycket lägre än själva rawbilden Bilddatan ses över bilden i toppraden. Kanske också vid högerklick på miniatyrerna (kommer inte ihåg).

Jag använder Affinity och fotar i RAW. (Filändelse .RW2)
Den oredigerade RAW-filen brukar vara aningen mörkare än JPG då den öppnas och det tolkar jag som ett resultat av informationsbortfall i samband med att RAW-filen sparats (.afphoto) samt exporterats och visats i bästa .jpg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar