Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-strul på EF 17-40 mm! :(

Produkter
(logga in för att koppla)

karlmark

Avslutat medlemskap
De senaste dagarna har mitt 17-40 börjat spöka med mig, jagar fram och tillbaks utan att fokusera riktigt !? Den jagar inte över hela spannet, bara en liten bit fram och tillbaks hela tiden, och det kan den göra var som helst över skalan ! :(
Nån som vet nån råd på det ? Det hade ju varit skönt att slippa dyra reparationer nu !
//Ingemar
 
Jag hade samma problem med en 17-85 IS då den jagade fram och tillbaks över ett litet spann och aldrig hittade fokus (AI servo eller single AF spelade ingen roll). I det fallet var nog AF i objektivet sönder. Tror du kan söka på detta på google för att få en uppfattning innan du tar det till Canon för felsökning med avgift. Prova att söka på något i stil med "autofocus hunting" "AF hunt" eller t o m "broken autofocus canon" och se vad du hittar.
 
Jag hade samma problem med en 17-85 IS då den jagade fram och tillbaks över ett litet spann och aldrig hittade fokus (AI servo eller single AF spelade ingen roll). I det fallet var nog AF i objektivet sönder. Tror du kan söka på detta på google för att få en uppfattning innan du tar det till Canon för felsökning med avgift. Prova att söka på något i stil med "autofocus hunting" "AF hunt" eller t o m "broken autofocus canon" och se vad du hittar.

Tack, jag får söka vidare, jag vill ju inte slänga ut för mycket pengar på en gammal glugg ! :(
 
Jag har en 28-135 som också är konstig på det viset. Den trillade omkull på ett bord, och det verkar som om det räckte. Fungerar sporadiskt. Inte lönt fixa på en sån som följt med som paketglugg på en 40D en gång i tiden.
 
Om det inte är damm på AF sensorn eller kladd/damm på bakre linsen på objektivet är det troligtvis fokusmotorn (USM) i objektivet som behöver bytas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.