Annons

AF slutade fungera, lös plastbit

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som råkat ut för detta?
Objektivet fokuser inte alls bra längre. Blir helt suddigt även vid små bländare.
Det är en lös plastbit som far omkring i objektivet nu. Testat olika bländare, brännvidder, IS på och av, korta o långa avstånd.

Testbilden är reprenterar typ samma dålga bild som alla lägen jag testat.

/Stefan

Bilagor

• 20170615-IMG_1144-2.jpg
    20170615-IMG_1144-2.jpg
    110.3 KB · Visningar: 51
  • 20170615-IMG_1051.jpg
    20170615-IMG_1051.jpg
    105.6 KB · Visningar: 37
Det är tämligen uppenbart att objektivet behöver repareras. Knappast något som kan lösas av oss som skriver i forumet ...

Det är tämligen uppenbart att objektivet behöver repareras. Knappast något som kan lösas av oss som skriver i forumet ...

Tänkte mer om det var ett vanligt fel att plastbitar lossnar efter en tid. Kanske blir sprött och en litet fall kan få det att gå sönder. Har tappat/stött emot objektivet flera gånger och hårdare än denna gång.
Får väl lämna in den och se vad det skulle kosta att reparera den.

/stefan

Jag hade ett liknande problem med mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM för ganska länge sedan nu. Kostade ungefär 3000 att rätta till.

Normalt sett täcker försäkringar olyckor, inte att saker slutar fungera. Så då får du nog få det att verka troligt att det gick i backen när det här hände.

Ifall du tänker efter ett ögonblick inser du förstås att det verkligen inte alls är en god idé att ange en påhittad orsak. Det är försäkringsbedrägeri, vilket kan ge betydande problem. Serviceverkstäder brukar vara bra på att avgöra ifall det handlar om slitage/utmattning och "normalhård" behandling eller ej.

Vet inte hur ni halkade in på försäkringsbedrägeri. Men sånt varken rekommenderar jag eller sysslar med.

/Stefan

Min kommentar syftade inte på något du skrivit.

Den var vara en liten notering till en annan kommentar om den saken, där skribenten enligt min mening inte hade tänkt efter riktigt innan sitt tips.

Någon som råkat ut för detta?
Objektivet fokuser inte alls bra längre. Blir helt suddigt även vid små bländare.
Det är en lös plastbit som far omkring i objektivet nu. Testat olika bländare, brännvidder, IS på och av, korta o långa avstånd.

Testbilden är reprenterar typ samma dålga bild som alla lägen jag testat.

/Stefan

Det där tycker jag ser ut som en av de nylonbussningar som brukar användas som glidlager i de styrspår som ser till att linserna flyttas runt när man zoomar eller fokuserar. Ett glidlager för fokuserande grupp som lossnat kan mycket väl göra att hela gruppen hamnar snett och då skulle du förmodligen få oskärpa i varierande riktning beroende på fokusavstånd. Ser lite så ut på bifogad bild. Om så är fallet föreligger risk att det förutom plastbiten ligger en lös skruv någonstans också, som kan repa linser inuti objektivet.

Har tappat/stött emot objektivet flera gånger och hårdare än denna gång

Jag tror dessvärre att detta faktum kan göra det svårt att få försäkringsbolaget att ersätta reparationen. Om objektivet upprepade gånger utsatts för omild behandling räknas det nog som normalt slitage (eller oaktsamhet).

Jag tror dessvärre att detta faktum kan göra det svårt att få försäkringsbolaget att ersätta reparationen. Om objektivet upprepade gånger utsatts för omild behandling räknas det nog som normalt slitage (eller oaktsamhet).

Ja det kan nog tyvärr vara så. Vi får se vad de säger. Anmälan är redan gjord sen igår så jag får avvakta att se. Objektivet är inskickad redan och kostnaden uppgår till 3500kr inkl returfrakt oavsett vad jag avser reparera utom vattenskador. Accepterade den fasta kostnaden utan att ta reda på vad skadan var.

/Stefan

Ja, det blev ingen liten service pga den där plastbiten som lossnade.
Fick byta IS, justera AF. De bytte även skalfönstret och allmän rengöring.
Allt den pga en liten plastbit så nu vet ni det.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar