Kul och ambitiöst
Nu är jag alltid lite skeptisk till den här typen av mätningar (tidningen Foto gör ju något liknande när de testar kameror) som mått på faktisk autofokusprestanda. Inte för att siffrorna skulle vara felaktiga, utan för att de lätt kan vara lite missvisande, hur korrekta de än är.
Mne som mått på hur snabbt det går att hitta fokus är de ändå lite intressanta.
Jag gjorde ett minitest på 15 min nu där jag fokuserade på en tavla på ca 4-5 m bort och spelade in ljudet från objektivet med hjälp av telefonen där det går från fokus manuellt inställt på närgränsen till fokus. Därefter öppnade jag ljudfilerna i Audacity och mätte visuellt mot tidslinjen på ljudkurvan. Det är ett alltid ett långt ljud i början när glasset flyttas därefter ibland finjustering med ett eller två klick för vissa objektiv inom ca 0,1-0,2 s. Mätningarna är på den långa "restiden".
Aha. Det du mätt är med andra ord hur snabbt objektiven kan göra en omfokusering.
Möjligen skulle man kunna tänka sig att testa med kameran inställd på a2 AF-S Priority Selection = Focus, hålla in avtryckaren medans kameran fokuserar och mäta tills slutaren gått samt göra upprepade mätningar med spridningsmått mm för mer fullständig deskriptiv statistik. Detta lämnar jag med glädje över till dem med extraordinärt intresse för vad som händer under dessa halva sekunder
Det skulle bli ett bra mått på hur snabbt man kan uppnå singelfokus med olika objektiv vid ett visst motiv och ett visst avstånd
I en ideal värld vore man anställd på någon statligt finansierad mät-instution, med timlön, och upprepade sedan de mätningarna på olika avstånd och på olika bländare (nu börjar det bli många mätningar!), upprepar hela konkarongen med olika kamerahus och sedan kombinerar man det med mätningar av fokus mot rörliga motiv med kontinuerlig fokus. Så måste man göra alltihop med mer en ett exemplar av varje objektiv för att utelsuta exemplarvariation ... Äsch. Kort sagt. Skall man mäta sig till AF-prestanda på ett exakt sätt blir det sjukt mycket mätningar
24/1.4 0.46 s
35/1.4 0.74 s
58/1.4 0.62 s
85/1.4 0.56 s
105/2.8VR 0.72 s
14-24@24 0.28 s
24-70@24 0.14 s
24-70@70 0.26 s
70-200@70 0.15 s
70-200@200 0.19 s
Det som jag tycker känns mest intressant här är den systematiska skillnaden mellan två grupper av objektiv: De fasta med 1.4 som ligger på drygt en halvsekund och 2,8-zoomarna som alla ligger runt och under en kvarts sekund.
Jag antar att du körde på samma bländare (t.ex. 2,8 eller 4) med alla objektiven? Körde du på maxbländare så kan den skillnaden vara förklaring till mycket av de skillnaderna mellan de två grupperna.
Annars kan jag tänke mig att den systematiska skillnaden handlar dels om olika prioriteringar i objektivdesignen - zoomarna kommer ju ofta att användas i sammanhang där snabb fokus är oerhört viktigt, alltså kan de få starkare fokusmotorer (dyrare, drar mer effekt) och även optiskt designas så att så få och så små linselement behöver förflyttas så kort sträcka som möjligt. Plus att det kan finnas en skillbnad i hur kamerans autofokusmodul prioriterar: Kameran känner ju till vilket objektiv som är moterat och med 1,4-objektiven prioriteras precision över hastighet, medan man hos zoomarna prioriteras hastighet högre. Bara spekulationer, men intressant att fundera över.
Stort tack för arbetet med mätningarna och kul att du delade med dig. Även om jag skulle vara försiiktig att dra allt för långtgående slutsater från mätningarna