Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S Nikkor 50mm 1:1,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Skaffade objektivet Nikkor 50mm, för att främst använda vid foto hemmavid, typ porträtt och bilder på barnbarnen.

Har tidigare använt mitt macro Nikkor 105 mm och upplevt en fantastisk bokeh, men måste ju få till så förskräckligt långt avstånd med det så jag behövde ett med lägre brännvidd. Även om jag så har bländare f1,8 så tycker jag inte det blir någon märkvärdig bokeh alls med det nyförskaffade objektivet.

Borde jag ha skaffat ett annat objektiv för denna typ av foto? Ska väl i ärlighetens namn säga att jag inte googlade runt så värst mkt och läste på om objektivet före köpet, tänkte nog väl att det självklart skulle vara ett bra objektiv.

Hur resonerar ni som har mer erfarenhet än vad jag har om vilken glugg som lämpar sig bäst om man vill få bokeh och få bra porträttbilder?

Skaffade objektivet Nikkor 50mm, för att främst använda vid foto hemmavid, typ porträtt och bilder på barnbarnen.

Har tidigare använt mitt macro Nikkor 105 mm och upplevt en fantastisk bokeh, men måste ju få till så förskräckligt långt avstånd med det så jag behövde ett med lägre brännvidd. Även om jag så har bländare f1,8 så tycker jag inte det blir någon märkvärdig bokeh alls med det nyförskaffade objektivet.

Borde jag ha skaffat ett annat objektiv för denna typ av foto? Ska väl i ärlighetens namn säga att jag inte googlade runt så värst mkt och läste på om objektivet före köpet, tänkte nog väl att det självklart skulle vara ett bra objektiv.

Hur resonerar ni som har mer erfarenhet än vad jag har om vilken glugg som lämpar sig bäst om man vill få bokeh och få bra porträttbilder?

Vad har du för kamera? På en kamera med aps-c sensor anses väl 50mm vara en klassisk porträttbrännvidd

Du borde iofs kunna få till bilder med fin bokeh även med 50 1,8. Men annars är ju alternativet en 85 1,8 eller en 50 1,4

Jag misstänker att du inte menar bokeh utan bakgrundsoskärpa. Bokeh får man inte till utan det är en egenskap hos objektivet. Det är hur partierna som är ur fokus blir.

Vill du ha blurrad bakgrund med det där objektivet måste du ha stor bländare och/eller vara relativt nära det du fotar.

Jag tycker att AF-S 50 mm f/1.8G har en helt okej bokeh. Den är mjuk och neutral utan stressiga inslag. Den äldre AF 50 mm f/1.8 D har en betydligt sämre bokeh.

På det du skriver låter det som att det är hur oskarp bakgrunden blir som du menar?

Ett objektiv med kortare brännvidd får med ett större utsnitt av bakgrunden när huvudmotivet är lika stort i bilden. Det gör att man får känslan av att skärpedjupet blir större (fast eg handlar det om perspektivet).
Även om du inte får en lika mjuk bakgrund som med 105mm så är det ju full möjligt att få bakgrunden oskarp med 50/1.8 på en D7200 (bara antar det är en sån du använder då du har den listad i din profil).
Generellt får man ju dock tänka mer på bakgrunden som sådan och även avståndet till mellan motiv och bakgrund med kortare brännvidder.

Misstänker också att du menar bakgrundsokärpa istället för bokeh. Oskarpare bakgrund kan du få med ljusstarkare optik. T.ex. Sigma 50/1.4 ART, Nikon 50/1
.4. För att få bättre bokeh ska du leta efter optik med många bländarblad som ger rundare öppning. De ovan nämnda objektiven är bättre även på detta

.4. För att få bättre bokeh ska du leta efter optik med många bländarblad som ger rundare öppning. De ovan nämnda objektiven är bättre även på detta

Ffa är ju bokeh en optisk egenskap. "Dålig" bokeh kännetecknas ju av att kanten på oskärpecirklarna är tydligt markerade. Om vi tar den gamla AF-D-versionen av 50/1.8 som nämnts här i tråden, tex, så har den mycket sämre bokeh vidöppen, eftersom kanterna på oskärpecirklarna är mer markerade så, trots att bländaren är vidöppen och hålet är helt runt.
Bländar man däremot ner den lite blir det genast bättre, trots att bländaren bara har 7 blad som är raka, så att oskärpe"cirkeln" blir kantig.

Men visst är en cirkel mindre iögonfallande än en en hexagon tex.

Gillar när bilderna har blurriga bakgrunder på porträttfoton. nu handlar det inte om några uppställda ordentliga porträtt. Utan mer att kunna fånga ögonblicket ute i trädgården när småbarnen leker, eller kunna ställa upp en person framför grönskan och kunna ta en fin bild - med blurrig grönska bakom.

Skriver blurrig så jag slipper trassla in mig i oskärpe och bokéh-diskussionen. :)

Iaf, med mitt makroobjektiv 105 mm så har jag tagit några, iaf i mina ögon, fantastiskt fina bilder. Personen är helskarp men bakgrunden blurrig :)

Och trots liten bländare så blir det inte samma sak med 50mm;rs objektivet.

När jag kollar på mina provbilder med Nikkors 50mm-objektiv http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12304238/nikon/af-s-nikkor-50mm-f-1-8g# och med ställd bländare på 1.8 så blir det ändå rätt bra "blurr". bländare 2,8 blir inte heller tokigt.

Nu är objektivet helt nyinköpt och i mitt huvud så hade jag bilder tagna med macrot för mitt inre när jag kikade på de första bilderna jag tog med nya objektivet. Och jag kände mig besviken. Så de "blurr" jag såg stämde liksom inte med min inre bild av hur det skulle se ut.

För den här knivskarpa skillnaden mellan det jag lägger fokus på gentemot bakgrunden upplever jag inte. Även om den väl eg är skarp nog.
Men inser nog att jag gör fel som jämför mitt makroobjektiv med vanligt fast objektiv? Så det blir nog bra.....ändå.

Men inser nog att jag gör fel som jämför mitt makroobjektiv med vanligt fast objektiv? Så det blir nog bra.....ändå.

Att det ena är ett makroobjektiv och det andra ett "vanligt! objektiv spelar eg ingen roll i detta fallet. Det hela handlar, som sagt, om perspektivet. Eftersom avståndet till motivet ändras ändras perspektivet.

Med 105mm så får du bara med en fjärdedel av bakgrunden jämfört med vad du får med 50mm. Det gör att bakgrunden blir suddigare med 105mm även om skärpedjupet faktiskt kan vara längre.
Så det är inget konstigt alls i det du upplever. Olika brännvidder ger helt enkelt olika karaktär på bilderna.

Att det ena är ett makroobjektiv och det andra ett "vanligt! objektiv spelar eg ingen roll i detta fallet. Det hela handlar, som sagt, om perspektivet. Eftersom avståndet till motivet ändras ändras perspektivet.

Med 105mm så får du bara med en fjärdedel av bakgrunden jämfört med vad du får med 50mm. Det gör att bakgrunden blir suddigare med 105mm även om skärpedjupet faktiskt kan vara längre.
Så det är inget konstigt alls i det du upplever. Olika brännvidder ger helt enkelt olika karaktär på bilderna.

Fast jag gissar också att TS stått på samma avstånd och fotat med båda objektiven, och därmed dessutom har mer skärpedjup med 50/1,8.

Annika, jämför du två bilder där personen i fråga är lika stor på korten? Och har samma avstånd till bakgrunden?

Fast jag gissar också att TS stått på samma avstånd och fotat med båda objektiven, och därmed dessutom har mer skärpedjup med 50/1,8.

Annika, jämför du två bilder där personen i fråga är lika stor på korten? Och har samma avstånd till bakgrunden?
Nej, det har jag inte gjort, även om jag funderade på det. Men kanske jag ska göra det.
Däremot tog jag en bild på en person som fick stå några meter framför en bakgrund utomhus i trädgården, ställde kameran på f1,8. Och visst blev bakgrunden "blurrig", men inte så där snyggt blurrigt som det blir med macroobjektivet.

Så jag tänker att min användning av 50mm objektivet får bli när jag snabbt måste fånga ögonblicket och inte alls hinner planera knäppandet. exempelvis när småbarn leker. då gäller det bara att fånga ögonblicket.
Vill jag däremot fota mer ordnade bilder på någon, så kommer jag fortsätta använda macroobjektivet, om nu jag har det utrymme som krävs med avstånd och så.

Nej, det har jag inte gjort, även om jag funderade på det. Men kanske jag ska göra det.
Däremot tog jag en bild på en person som fick stå några meter framför en bakgrund utomhus i trädgården, ställde kameran på f1,8. Och visst blev bakgrunden "blurrig", men inte så där snyggt blurrigt som det blir med macroobjektivet.

Så jag tänker att min användning av 50mm objektivet får bli när jag snabbt måste fånga ögonblicket och inte alls hinner planera knäppandet. exempelvis när småbarn leker. då gäller det bara att fånga ögonblicket.
Vill jag däremot fota mer ordnade bilder på någon, så kommer jag fortsätta använda macroobjektivet, om nu jag har det utrymme som krävs med avstånd och så.

Du kan styra karaktären på bakgrundsoskärpan beroende på avståndet till bakgrunden. Men en 105 mm trycker ihop perspektivet på ett annat sätt vilket oftast ger en behagligare bakgrund. Skärpedjupet bestäms egentligen av utsnitt och bländare. Samma utsnitt och bländare ger samma skärpedjup oavsett brännvidd men det blir oftast snyggare med längre brännvidder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar