Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S eller AF till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

E_Igho

Medlem
Hejsan!
Jag har en Nikon D40 här, och har tänkt att införskaffa mig ett lite större objektiv till den. Har orginalet på nu (Nikkor 18-55mm AF-S)

Det jag har tänkte och köpa är "Nikkor AF 70-210 mm, 4-5.6".
Min fråga är nu om detta kommer att passa.

Jag hörde att det inte passar till min D40 eftersom det heter "AF" och inte "AF-S". Någonting som har med en motor till autofokusen om jag inte är ute och cyklar helt nu.

Också en till fråga...
Hur ser ni på att köpa begagnade objektiv?
Min kompis säljer detta objektiv för 800:-, rätt bra pris va? Eller borde jag köpa ett helt nytt, bara för att undvika att det rasar sönder precis efter jag köpt det?

Tack för svar.

Passar gör dem, men du får ingen autofokus - för det måste objektivet ha en inbyggd autofokusmotor om det används med D40. Alla Nikons sådana objektiv heter "AF-S", Sigma kallar det "HSM".

Det objektiv du skall köpa heter AF-S 55-200 och finns både med och utan bildstabilisering (VR), jag skulle definitivt köpt det med bildstabilisering. Kan tänka mig att det kostar ca 1500 begagnat.

så det vara helt bortkastade pengar att lägga 800 på den?

Jag tycker ändå att det är rätt så kul att ta FULL kontroll över kameran, och kör ganska så ofta med manuell fokus på mitt AF-S objektiv som jag har nu.

Inte bortkastade, men du kommer ha mycket mera glädje av ett objektiv med autofokus. Särskilt med ett tele.

Med den usla sökaren/mattskivan på D40 skulle jag inte räknat med många bilder som hamnar i fokus.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto