Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF problem på k10d...

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
var ute och fotade som vanligt en dag. tills jag tog av linsskyddet och skulle börja fota. AF hade verkligen fastnat i vinkelvolten och fokuserade (jagade) mellan ett kort område, fram o tillbaka.
Fokus hittades aldrig. Jag var tvungen att köra manuellt. Inte heller cont.af fungerade.

Det är inget skräp nånstans vad jag kan se.
Det var likadant när jag bytte från kit glugg 18-55 till samsung 50-200. samma problem på bägge objektiven. vilket gör att jag tror det är fel på kameran.

Det är inte vanligt "jagande" som vid tex svagt ljus eller att en referenspunkt saknas. Då löper den över hela fokusområdet, inte nu. Man kan rikta kameran i dagsljus och den jagar mellan ett fast, kort område hela tiden. Fokuserar jag manuellet och sedan slår över till af så sker samma sak, fast på en ev annan "fokusbrännvidd".

Har jag kommit åt någon inställning jag inte vet om?

Har någon hört om liknande problem?

Finns fokusmotor i kameran eller bara i objektiven? samsung 50-200 och pentax 18-55 har jag till en k10d.

Kan motorn vara slut redan?

Tacksam för svar

Fokusmotor finns bara i kameran. Har inte läst om något liknande, kolla att kontakterna och skruven på bajonetten är rena.

Chewbacca skrev:
vad ska man rengöra med? sprit?

Lämna in den istället för att vara på den säkra sidan. Om du misslyckas och sedan skickar in den kommer du få betala eftersom en reparation utförts av en lekman.

Nån klokare får rätta mig om jag har fel.

laddat batteri gjorde ingen skillnad. inte heller att låta den vila 1 1/2 dag. samma problem kvarstår. ska kontakta cyberphoto nær jag kommer hem...

Skenande AF

Har faktiskt råkat ut för samma sak. Med ett Sigma 70-300.
Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde, men tror att jag bara tog av och satte på objektivet igen.

Det har inte hänt med något annat objektiv.

Novis som jag är förutsatte jag att det var fel på objektivet.

lm

Patrik.

Eftersom du haft kameran ett tag och vet att den funkat förut, så är det nog ingen tvekan om att den har gått sönder.

Håller med Martin om att du nog ska lämna in den utan att pillra med den, eftersom jag misstänker att du har garanti kvar?
Om verkstan ser minsta antydan till att du petat på den så yrkar dom gärna på att "obehörig personal gjort ingrepp", eller vad om brukar kalla det, och garantin förfaller. Du får alltså stå för kostnaderna själv i så fall.

// Matte

har provat att reseta till fabbriksinställningarna som de sa på cyber. ingen skillnad.
har vilat kameran, laddat batterierna osv utan framgång.

autofukusen piper dock till när jag hittar fokus manuellt...

blev någon klokare av infon?

har kontaktat cyber igen, väntar på svar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar