Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
AF på 5DmkII? [vs. D700]
- Trådstartare tomac
- Start datum
tomac
Avslutat medlemskap
Det beror på vad man menar med "bättre". Jag provade idag polarns 5D MkII med EF 50/1,4, och den kombinationen var avsevärt snabbare än min D700 med 50/1,4 AF-S. Om den sen är lika säker har jag ingen aning om.
Kan du rekommendera någon bra sajt där man testat AF under ex sämre ljusförhållanden. Är fotfarande osäker på om 5DmkII fungerar bra i ex en inomhushall?
Lok
Aktiv medlem
Personligen upplever jag utan att ha testat D700 att autofokusen på 5D mk II inte är så jättesnabb, men däremot väldigt exakt. Har iofs inte tagit mer än 250 bilder med min än, men ingen av bilderna jag tagit har varit annat än perfekt fokuserade med AF (då med mittenpunkten, har ej testat exempelvis följande autofokus särskilt mycket alls).
Så min slutsats hittills är medelbra hastighet men väldigt bra exakthet (även i mörkare miljöer, finns det någon kontrast vid fokuspunkten du använder så hittar kameran den och lägger fokus där).
Så min slutsats hittills är medelbra hastighet men väldigt bra exakthet (även i mörkare miljöer, finns det någon kontrast vid fokuspunkten du använder så hittar kameran den och lägger fokus där).
matlep
Aktiv medlem
Finns en del i denna långa tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101118&page=37
Inlägg 546 och framåt.
AFen i 5D mk2 är helt ok enligt mig, den har färre fokuspunkter och inte lika utspridda som på tex D700 eller 1Ds/1D eller 50D. Men hastigheten är det inget fel på, det är mest objektivet som sätter gränsen för det. Följande autofokus på mittpunkt i en innomhushall går absolut bra om du har ett bra objektiv.
/M
Inlägg 546 och framåt.
AFen i 5D mk2 är helt ok enligt mig, den har färre fokuspunkter och inte lika utspridda som på tex D700 eller 1Ds/1D eller 50D. Men hastigheten är det inget fel på, det är mest objektivet som sätter gränsen för det. Följande autofokus på mittpunkt i en innomhushall går absolut bra om du har ett bra objektiv.
/M
Linmajon
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Vad rekommenderar ni för fast glugg runt 85 som är hyfsat snabb och skarp till 5dmkII ?
EF85/1.8. Mer än 'hyfsat' snabb, och riktigt skarp. Dessutom billig och bra. Bara att köpa.
tomac
Avslutat medlemskap
EF85/1.8. Mer än 'hyfsat' snabb, och riktigt skarp. Dessutom billig och bra. Bara att köpa.
Tackar
Har du även bra rek på fast 50 för 5dmkII ?
eek
Aktiv medlem
af hastighet finns här(i olika ljusnivåer):
http://www.popphoto.com/cameras/5677/canon-eos-5d-mark-ii-test-vital-statistics-page4.html
kontra d700:
http://www.popphoto.com/cameras/5484/nikon-d700-camera-test-smaller-but-still-tough-page2.html
sport tror jag funkar alldeles utmärkt, finns många inlägg och bilder om just det i 5d mark2 tråden.
själv har jag släppt tanken att använda den till flyggande fågel, utan bara stillsittande, vilt o makro.
/Erik
http://www.popphoto.com/cameras/5677/canon-eos-5d-mark-ii-test-vital-statistics-page4.html
kontra d700:
http://www.popphoto.com/cameras/5484/nikon-d700-camera-test-smaller-but-still-tough-page2.html
sport tror jag funkar alldeles utmärkt, finns många inlägg och bilder om just det i 5d mark2 tråden.
själv har jag släppt tanken att använda den till flyggande fågel, utan bara stillsittande, vilt o makro.
/Erik
sarnor
Avslutat medlemskap
/M
Bara en liten detalj, fokuspunkterna är i princip lika utspridda på 5D mk2 som 1Ds Mk3 (minimal skillnad i höjd) men de är färre och har därför sämmre yttäckning. Med hjälpfokuspunkterna aktiverade har 5D mk2 bra yttäckning inom mittcirkeln, vilket är fördel om vi fotograferar rörliga motiv. För kameror med mindre sensorformat täcker fokuspunkterna en större del av ytan, men de är faktiskt exakt lika placerade om man mäter från bildcentrum.
När det gäller fokus i dåligt ljus är de specade lika, -1 - +19 EV för bägge kamerorna. Det som inte framgår (och som hade varit intressantare) är hur stor den minsta kontrastskillnaden måste vara för att detektera fokus, som bekant klarar inte autofokusen att fokusera på en helvit vägg ens i dagsljus. Tidningen FOTO mätte autofokushastigheten med kitobjektivet (24-105/4) till 0,26;0,27;0,28 sekunder vid 24;50;105 mm, motsvarande för Nikon D700 var 0,22;0,26;0,27 vid 24;50;70 mm (AF-S 24-70/2.8). Dock vid ett välbelyst motiv.
Autofokushastigheten är sedan väldigt beroende av vilket objektiv man använder, ringformad USM är nästan ett måste om vi vill fotografera rörliga motiv. I linje med detta är mitt 50/1.4 det enda objektiv som brukar tveka i dåligt ljus.
Sedan skulle jag rekommendera alla att vid normal fotografering (ej stativ) använda följande autofokus, den har i mitt tycke (och Canons) samma exakthet som one-shot AF men vi vinner möjligheten att använda hjälpfokuspunkterna (med mittpunkten + hjälpfokuspunkterna valda sitter fokus både snabbt och rätt).
/Sara