Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF Nikkor 50mm f/1.8D vs 50mm f/1.4D

Produkter
(logga in för att koppla)
50/1.4 har lite bättre byggkvalité men SÄMRE skärpa. Köp 50/1.8. Behöver du inte AF kan man hitta både 1.4 och 1.8 begagnade till fyndpriser, kanske under tusenlappen.

Precis, som jag skrev...

Ang. skärpan så lär du inte se någon skillnad. Endast 0.2 i MTF värde skiljer dessa normaler åt.
Byggkvalitén är bättre i 1.4:an men inte så att det försvarar priset :) Själv köper jag mkt i Japan, å där kostar det ca:50% av de svenska priserna...
Om ett par veckor åker jag till Bangkok, kommer besöka några butiker där, bla. FotoFile.
Även där verkar priserna mkt bra!!

Vänligen // M

Båda är mycket bra objektiv. Nedbländat lär du inte se någon skillnad alls.

Nya AF 50/1.8 D är bättre mekaniskt och har bättre antireflexbehandling än gamla AF 50/1.8 som är mycket känslig för solljus på frontlinsen. Använd alltid motljusskydd! AF 50/1.8 är inte så bra på full öppning. Dålig kantskärpa och hög vignettering.

AF 50/1.4 är bra redan på bländare 2 med bättre kanstskärpa och lägre vignettering än 50/1.8. 50/1.4 går att hitta till bra pris. Jag gav 1000 kr för min i nyskick.

Slutsats är att om du behöver ljusstryka är 50/1.4 ett bättre köp. Bländar du ofta ner till 2.8 eller mer och ska köpa nytt är 50/1.8 D ett bättre köp. För digitalhus gäller också att jag anser 50/1.8 mer motiverat. 1,5x-beskärningen tar bort både dålig kantskärpa och vignettering på full öppning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar