Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-motor, D50 vs D90

Produkter
(logga in för att koppla)

jesper9191

Ny medlem
Hej!
Är relativt ny här på forumet. Har dock rätt bra koll på vad det är för skillnad mellan D50 och D90, utom vad det gäller AF-motorerna i huset. Har sökt en del men inte hittat något.
Har en D50 som jag till viss del använder med AF-D 50mm och en 28-200mm AF-G zoom. Funderar på om det är stor skillnad på AF-motorerna i D50 och D90. Ger D90:s AF-motor bättre prestanda med dessa objektiv utan inbyggd AF-motor? Är D90:s motor kraftigare/starkare/snabbare?

Eller kommer jag att uppleva att dessa objektiv fungerar ungefär likadant?

Jesper

Jag provade just. Jag har en D50 och en D90, och med en 50/1.8 går den från oändlighet till närgräns och tillbaka igen(*) lika snabbt på bägge kamerorna. Det ung en sekund.

Om den hittar fokus bättre på D90 beror det på att AF-systemet är bättre, inte på AF-motorn, i så fall.

Per.

*) Jag satte på linslocket så att kameran var tvungen att jag över hela området.

Hej!

Tack för ditt snabba svar, det var precis den informationen jag var ute efter. Verkar som om det alltså inte är någon större skillnad på själva AF-motorn. Kanske måste man till nästa nivå (D200/D300) för att det ska vara någon skillnad på AF-motorn(?).

Jesper

Har du bekymmer med D50:ans AF-motor eftersom du frågar? Jag undrar om du ska lägga så mycket kraft på just den aparametern, eftersom du troligen på sikt kommer att ha de flesta objektiven med inbyggd motor. En D300 är bättre än D90 på många områden, men till det avsevärt högre pris. Om de har en bättre motor vet jag inte.

Per.

Jag är rätt nöjd med min D50. Jag tycker att den täcker in de behov jag har just nu. Försöker bara komma på någon bra anledning att köpa D90-huset nu när det är rea!

Gillar känslan av snabbhet och precision som AF-S ger och funderade därför på om AF-motorn i D90-huset kunde ge mina övriga objektiv lite av den känslan, jämfört med D50:n.

Får försöka komma på något annat oförnuftigt (eftersom jag ändå gillar min D50) skäl till köp...

Tack!

Tja, D90 är grymt mycket modernare, har betydligt bättre hög-iso-egenskaper och är allmänt trevligare att använda. Bättre och fler reglage, större och mer högupplöst skärm och bara en så enkel sak som bakgrundsbelysning är iaf för min del väldigt förnuftiga anledningar att byta upp sig. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar