Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF 80-200 f/2.8D ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm okej. Skruvar den inte fast eller vada? Finns det tredjeparts motljuskydd att kopa? Vill namnligen hellre ha en fjarils motljuskydd an ett vanligt runt. Som det till AF-S versionen. Men det borde passa tycker man. Bada ar ju 80-200 och tar 77mm filter. Sen kor jag digital sa OM det skulle skugga lite i kanterna nagonstanns se spelar det ju ingen roll pga croppingen.

ursakta att jag inte skriver med alla bokstaver men sitter just nu med ett amerikanskt tangentbord.

MVH
Dennis

Motljusskyddet sitter inte på filtergängan, utan på en bajonettfattning. Den är inte likadan på de två modellerna. Det är möjligt att du kan fila lite på objektivet och svarva ett nytt spår på motljusskyddet så du får det att passa. Annars kan du ju alltid limma dit det eller tejpa fast det med ett par varv gaffatape. ;-)

Jo att man inte satter fast det pa filtergangan det visste jag. Men jag menade typ att de hadde "samma omkrets" =). Nej usch fila och skit pa mitt nya objektiv vill jag inte. Men finns det andra skydd att fasta pa an orginalet? Gillar namligen inte det kassa skyddet som ar till. Specielt inte nar objetivet i tala har ett kant glare/flare problem.

Såga/svarva bort fattningen på AF-S skyddet och limma dit fattningen från det gamla motljusskyddet. Det är nog enklaste lösningen, tyvärr.

Vad är problemet med originalskyddet? Har du problem med flares?

Eller vill du bara ha ett som ser coolare ut? ;-)

F.y.i. Så är fattningen på AF-S:en ännu sämre än den på den "gamla" AF D N.

Det finns ju "pirat" som man sätter på gängan. Har inte sett någon som tillverkar pirat med bajjofattning, men har i.o.f.s. inte letat heller.

andersl skrev:
Såga/svarva bort fattningen på AF-S skyddet och limma dit fattningen från det gamla motljusskyddet. Det är nog enklaste lösningen, tyvärr.

Vad är problemet med originalskyddet? Har du problem med flares?

Eller vill du bara ha ett som ser coolare ut? ;-)

F.y.i. Så är fattningen på AF-S:en ännu sämre än den på den "gamla" AF D N.

Hmm jo det kan man ju iofs gora. Nej jag har inga problem meddet eftersom jag inte har objektivet an. Men som med allt annat jag gor sa laser jag pa mycket innan och enligt recensioner sa verkar detta objektiv extremt bra forutom just att det har latt for att fa flare. Sa for att foroska forhindra detta sa bra mycket som mojligt vill jag ha pa ett storra skydd. Det pa AF-S versionen ser ganska maffigt och och det till den vanliga AF versionen ser ganska mesig ut i jamforelse. Att fattningen ar sammre spelar ingen roll. Bara den blockerar flare sa bra som mojligt.

Om du nu inte har köpt det än, varför inte köpa ett AF-S?

Det har mycket snabbare AF om du har ett amatörhus som D-70 eller D-200 (lite snabbare på D2 och D1-serien) än det gamla kamerahusAFmotordrivna objektivet.

+ Du kan snabbt växla mellan manuell focus och AF.

Sedan så slipper du ju klippa och klistra med motljusskyddet.

For det kostar betyyydligt mera. Ungefar dubbelt sa mycket. Och det tycker jag inte ar vart for ett objektiv med samma optiska kvalit'e. Sen sa ar denna ungefar 80% sa snabb som AF-S versionen sa icke AF-s varianten ar betydligt mer prisvard.

80% om du har en D2-x t.ex.

30-50% på de "billiga" husen

Ska du sedan ha en BRA teleconverter som TC-14E, TC-17E eller den hyffsat bra TC20E så funkar de inte på den gamla.

Jo det kan man ju tanka sig men enligt det jag last sa verkar det inte vara sa jattestor skillnad. Den ska tydligen vara ratt snabb anda. Daremot jamfort med den aldsta versionen som ar sjutzoom ar det tydligen storre skillnader mellan de olika kamerorna. Men sen sa ar jag inte direkt ute efter sjalva hastigheten utan mest den optiska kvaliten. Fotar inte sa mycket sport. Men skulle jag lagt sa mycket pengar pa AF-S varianten hadde jag hellre kopt ett 70-200 VR ;)

andersl skrev:
Om du nu inte har köpt det än, varför inte köpa ett AF-S?

Det har mycket snabbare AF om du har ett amatörhus som D-70 eller D-200 (lite snabbare på D2 och D1-serien) än det gamla kamerahusAFmotordrivna objektivet.

+ Du kan snabbt växla mellan manuell focus och AF.

Sedan så slipper du ju klippa och klistra med motljusskyddet.

Är du verkligen säker på att det är så stor skillnad på t.ex D70? Jag har D70 och 80-200D ED och jag tycker det är ruggit snabbt. Kanske inte vid fokusering från oändligt till 1,5 m och vice versa men hur ofta fokuserar man så? Fokuserar jag mellan t.ex. 10 och 50 meter går det snabbt.
30-50% som du nämner stämmer inte alls med min uppfattning iaf.
Men man får inte AF med Nikons telekonvertrar. Men du får AF med t.ex Kenko konvertrarna.
I alla fall för mig som inte kan gödsla med pengarna ser jag inte någon anledning till det dyrare AF-S objektivet, men jag förstår att andra gör det ;-) .

Jag har gått från 80-200 AF-D till 70-200 VR nu och det kan stämma bra att den förnämnda är ca 80% så snabb. 30-50% håller jag inte med om alls. Sätter man sedan på fokus-begränsningen så är 80-200at väldigt snabbt trots att det inte är AF-S. Största anledningen till mitt byta var att jag plåtar mycket sport och konserter så den likka skillnaden i hastighet är viktigt för mig och VR är guds gåva till nikonfotografen. Får fullt användbara bilder på 200mm och 1/15s :)

Ja just det... En sak jag ville veta med var, vad menast med den dära switchen som sitter på? Som det står limit och full på? Du nämde att i det ena läget vad den snabbare på?

Den begränsar fokusområdet. Bra när autofukusen inte hittar rätt utan jagar mellan ändlägena (i 80-200 fall mellan oändligt och 1.5m (1.8m)) vilket tar tid. Då blir det inte så långt mellan ändlägena.

Den är bra när man skall ta flera bilder på liknande avstånd.
Ligger man i ett gömsle för att ta bilder på djur finns det sällan mening att optiken jagar ända till närgränsen för att hitta fokus.
I andra lägen kan det vara precis tvärt om.

Begränsningen ligger runt 3 meter om jag inte minns fel, så fokusmotorn vänder där. Därför går det fortare. Det är ingen annan skillnad.

/AnWi

Okej så sätter man fokus på något i vilken distans som helst, trycker in limit sen söker den inte mer än 3m innåt eller utåt då? Om jag förstått det rätt.

Om jag förstått dig rätt så, nej. Det är en switch, inte en knapp.

Switchen har två lägen (siffrorna gäller för en 70-200). I normalläge är det oändligheten-1,5m. I begränsat läge oändligheten-2,5m. Denna switch sätter du innan du börjar fokusera.

Tittar man på fokusringen så ser man att avståndet (hur långt den går att vrida) mellan oändligheten och 2,5m är ungefär lika stort som mellan 2,5m och 1,5m. Om objektivet "jagar" så vänder det alltså ungefär halvvägs vilket kortar ned tiden avsevärt.

Ahaa okej då fattar jag. Så det är inget man ska ha om man ska fotografera saker på nära håll då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar