Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF 80-200 f/2.8D ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, om motivet är mycket nära får man problem. Men det är ju inte helt ovanligt att man plåtar saker på lite längre avstånd med en sådan brännvidd och om man har möjligheten att "flytta" närgränsen en meter (från 1,5 till 2,5m) och samtidigt få "snabbare" fokus är det inte helt fel.

Kan meddela att fokuslimiten funkar utmärkt mellan 1,5-2,5m med =) Så jobbar du mycket på närgränsen kan du begränsa den även där. Detta saknar jag något ohemult på AF-S 70-200at. Likadant på canons motsvarande, har du fokus utanför begränsade området så... händer inte ett piss, den står helt stilla och du får manuellt vrida den till rätt område för att autofokusera igen. Har svurit min beskärda del av svordomar över detta :)

Jag äger ett Nikkor 80-200/f2.8 D (köpte det nytt i våras) och använder det på en D2Hs, och på den kameran är autofokusen väldigt snabb.

Jag ägde en Canon 20D med ett Canon 70-200/f4L tidigare och jag tycker inte den kombinationen var snabbare, jag blev faktiskt förvånad hur snabb Nikon gluggen var eftersom jag läst både här och på andra stälen att den skulle vara slö !

Nu vet jag inte hur den fungerar på konsument husen, proffshusen skall ju ha starkare och snabbare intern fokusmotor så den är säkert slöare på tex en D70, men inte tror jag att skillnaden är så stor att man skall avskräckas för eventuellt köp, för gluggen är fantastiskt bra, den åker åttor runt min förra Canon glugg i allafall.

kent.

Jag har provat både Sigma 70-200 och Nikon 80-200 vid samma tillfälle och på D70/D200 är Sigman liiite snabbare, men det är knappt märkbart. Sätter man däremot Nikon 80-200 på D2H/X, så blir den bra mycket rappare och känns snabbare än Sigman. Däremot 70-200VR upplever jag som ursnabb på vilket hus man än sätter den på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto